Hyves komt met boek 'Snel afglijden naar irrelevantie'

AMSTERDAM - De socialenetwerksite Hyves publiceert deze week het boek Snel afglijden naar irrelevantie - een handboek voor succesvolle bedrijven.


Het boek is een prettig leesbare handleiding voor bedrijven die binnen afzienbare tijd overbodig willen worden. Scheidend directeur Marc de Vries wil graag iets nalaten voor de volgende generatie. 'Wat Hyves heeft neergezet is een unieke prestatie, daar hebben we met z'n allen keihard voor gewerkt. Ons verhaal is een inspiratiebron voor velen.'


Op de kaft staan enkele aanprijzingen van voormalige BN'ers. Rolf Wouters: 'Als ik dit eerder had geweten wist u nu niet meer wie ik was.' Hans van der Togt, ooit op televisie: 'Ik had het zelf kunnen schrijven!'.


De Vries legt uit wat de basisstrategie van de socialenetwerksite was: 'Toen Hyves nog populair was met miljoenen gebruikers, hebben we in de vormgeving en qua functionaliteiten onze gebruikers gezien als een 13-jarig meisje. Dat is ook precies de doelgroep die overgebleven is.'


MTV heeft geholpen bij de totstandkoming van het boek met enkele 'tips en tricks'. 'Wij hebben zelf ook veel ervaring opgedaan de afgelopen 25 jaar. Toch is het razend knap hoe snel Hyves overbodig is geworden. Ook MTV kan daar nog dingen van leren.'


'Als het tij eenmaal aan het keren is, kun je als bedrijf veel doen om nog sneller te marginaliseren, bijvoorbeeld door de kernwaarden uit het oog te verliezen. We hebben van Hyves een soort quasi nu.nl gemaakt. Daar zat overduidelijk niemand op te wachten en men heeft kunnen zien dat het in korte tijd zijn vruchten heeft afgeworpen', aldus De Vries.


Toch laat het boek enige ruimte op het einde: 'Als we over een jaar van de kaart zijn verdwenen, kunnen we pas beoordelen of onze strategie echt heeft gewerkt.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden