Hypotheek regelen vanuit je luie stoel

Zoals je een vakantie online boekt, kun je nu ook thuis je hypotheek afsluiten. eyeOpen.nl wist het ingewikkelde adviestraject goeddeels te standaardiseren. Tot tevredenheid van de klanten.

Tjerk Gualthérie Van Weezel
Directeur Olivier Tardieu wil zich met eyeOpen.nl in een volgende stap richten op het buitenland. 'We willen allemaal Booking of Airbnb worden.' Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant
Directeur Olivier Tardieu wil zich met eyeOpen.nl in een volgende stap richten op het buitenland. 'We willen allemaal Booking of Airbnb worden.'Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant

Zoals boekingsites de reisbranche op zijn kop zetten, zo gaan wij een revolutie ontketenen voor hypotheekadvies, waarschuwt directeur Olivier Tardieu van eyeOpen.nl.'Reisbureaus zijn binnen een paar jaar haast uit het straatbeeld verdwenen. Bijna iedereen vindt het compleet normaal om thuis achter de computer een vlucht, camping of hotel te boeken.'

Dat kan net zo goed met advies over en afsluiten van financiële producten, denken ze bij eyeOpen. Met slimme onlinevragenlijsten en rekentools en constant beschikbare adviseurs gaat het bedrijf sinds anderhalf jaar de concurrentie aan met de man die je tijdens kantooruren met een kop koffie ontvangt in zijn winkel. 'Iedereen die internetbankiert en weleens online iets koopt, zien wij als een potentiële klant. En laat dat nou ongeveer 80 procent van de Nederlanders zijn.'

Dan is er nog wel een flinke weg te gaan. Precieze cijfers wil Tardieu niet noemen, alleen dat dagelijks 'een handvol' mensen via eyeOpen een hypotheek afsluit. Daarmee gaat het bedrijf nu richting 2 miljoen euro omzet, leert een snelle rekensom. 'En het aantal klanten groeit elke maand flink.'

Lovend

Zeker is in elk geval dat veel klanten tevreden zijn over eyeOpen. Op vergelijkingssite Independer staan tientallen lovende recensies. Ze vinden het fijn dat ze alles thuis kunnen doen en 's avonds adviseurs beschikbaar zijn. En ze hebben het gevoel dat ze een weloverwogen keus hebben kunnen maken voor een bepaalde hypotheek, dat ze de risico's begrijpen.

Maar de grootste reden voor dit enthousiasme is toch wel de prijs. Wie zijn eerste huis koopt, betaalt bij eyeOpen 1.300 euro. Doorstromers, van wie de financiële situatie meestal iets ingewikkelder is, moeten 1.600 euro afrekenen. Dat is ruim 1.000 euro minder dan bij ketens als De Hypotheker en Hypotheekshop. Sommige banken vragen minder, maar die adviseren dan vooral over hun eigen producten. Terwijl eyeOpen zonder voorkeur over twintig merken kan adviseren. Op marktleider Rabobank na, zijn dat alle aanbieders van Nederland.

Lage prijzen spelen pas sinds 1 januari 2013 een grote rol in de wereld van financieel advies. Tot die tijd werden adviseurs en tussenpersonen betaald door de banken en verzekeraars bij wie zij klanten aanleverden. Zo tikten ze op een deal gemakkelijk duizenden euro's binnen. Voor klanten voelde het als gratis, want de prijs zat verstopt in de producten die ze kochten. Omdat een adviseur die door de geldverstrekker wordt betaald niet altijd het belang van de klant voorop heeft staan, heeft de Autoriteit Financiële Markten dergelijke provisies verboden. Sindsdien vragen veel mensen zich af waarom ze iemand die ze maximaal een paar uur spreken een bedrag zouden betalen waar ze zelf een maand voor moet werken.

Directeur Olivier Tardieu. Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant
Directeur Olivier Tardieu.Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant

Goede software

Twee ING-bankiers beseften in 2011, toen de provisies al ter discussie stonden, dat hier een gat in de markt lag. Want vragen in een adviesproces over hypotheek of pensioen zou je met goede software moeten kunnen standaardiseren. Rekenen kunnen computers als de beste, net als het selecteren van de gunstigste aanbieders. Ook het aanvragen van een product zou via internet een stuk eenvoudiger kunnen.

Zonder dat nog maar een klant geholpen was, kocht Aegon het bedrijfje in 2013 van de oud-ING'ers. Niet om Aegonproducten te pluggen, zegt het bedrijf, maar omdat de verzekeraar vermoedt dat onlineadvies een grote toekomst heeft. Tardieu, die als de nieuwe baas werd aangesteld, besloot zich in eerste instantie te richten op de hypotheken. 'Daar is de meeste vraag naar en het is een relatief ingewikkeld adviestraject; als we dat onder de knie zouden krijgen zouden andere producten vast ook wel lukken.'

Waaraan een goed advies moet voldoen, is vastgelegd door de AFM. Belangrijk is volgens Tardieu dat je 'voorzienbare teleurstellingen voorkomt'. Mensen moeten weten wat de consequenties zijn van een scheiding, baanverlies of wanneer een partner overlijdt. Maar ook wat het financieel betekent als er kinderen komen en je minder wilt gaan werken.

Prijsvechters

Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening is de selectie van de juiste hypotheek. Er zijn genoeg vergelijkingssites waar je gratis de goedkoopste hypotheek kunt selecteren, maar die zijn volgens eyeOpen.nl te simplistisch, omdat ze alleen naar rente kijken en geen rekening houden met de productvoorwaarden. Veel prijsvechters kennen bijvoorbeeld hoge boetes wanneer klanten tussentijds willen aflossen of verhuizen.

Zodra voor een hypotheek gekozen is, handelt eyeOpen ook de aanvraag af; zo veel mogelijk digitaal en op zo'n manier dat klanten direct kunnen zien of zij alle relevante info inmiddels hebben gegeven. In de toekomst hoopt Tardieu dit nog gemakkelijker te maken doordat het bedrijf een groot gedeelte van de informatie direct bij de salarisadministrateur opvraagt. 'Als de privacykant ervan goed geregeld kan worden, zou dat voor ons natuurlijk ideaal zijn. Dan hoeven klanten nog minder werk te verrichten en kunnen we bijvoorbeeld ook controleren of mensen de waarheid spreken wanneer ze zeggen dat ze nooit rood staan.'

Het mooist zou Tardieu het vinden als de software zo goed wordt dat computers het hele proces zelfstandig zouden doen, volgens hem is dat al bijna mogelijk. Maar veel klanten waarderen het juist dat er altijd persoonlijk contact mogelijk is met de drie adviseurs en de drie medewerkers diede aanvragen bij geldverstrekkers begeleiden. 'Het komt zelfs regelmatig voor dat mensen die op onze site terecht komen even bellen, omdat ze niet geloven dat het echt is. Pas als ze iemand aan de lijn hebben gehad, vertrouwen ze het.'

Menselijk contact

Gemiddeld bellen klanten tijdens een adviestraject ongeveer een uur met eyeOpen. Ook Tardieu hecht aan dat menselijke contact. Hij heeft zijn bureau zelfs naast dat van de adviseurs gezet om te horen waar klanten tegenaan lopen. Problemen bespreekt hij direct in 'silicon valley', het zaaltje iets verderop, waar programmeurs en ontwerpers nog aan de site sleutelen.

Tardieu ontkent dat eyeOpen.nl klanten lokt met kunstmatig lage prijzen om het bedrijf op gang te helpen.'Natuurlijk zijn we nu meer geld kwijt aan het ontwikkelen van de software, maar het proces van advies en afsluiten kan zeker voor dit bedrag. Met de investering die we nu doen, doen we de komende jaren juist ons voordeel. Ik verwacht eerder dat de prijs in de toekomst verder naar beneden zal gaan.'

Zodra de hypotheeksoftware draait en de programmeurs zo'n beetje klaar zijn met ontwikkelen, kan eyeOpen zich voorstellen dat het gaat uitbreiden naar andere financiële producten. Daarna hoopt Tardieu ook de stap naar het buitenland te maken, want hij heeft nog geen sites kunnen ontdekken die iets vergelijkbaars doen als eyeOpen.nl. 'Zo is het met alle techbedrijven. We willen allemaal Booking of Airbnb worden.'

null Beeld
Beeld

Profiel

Bedrijf: eyeOpen.nl

Waar: Amsterdam

Sinds 2014 live gegaan, twee jaar daarvoor eraan gewerkt

Aantal werknemers: 30

Jaaromzet: 'richting 2 miljoen euro'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden