Hyperish

Weten wie je bent, daargaat het om. En dan in een lichte versie, optimistisch en vol hoop.

Op een rij hoge kisten zoeken zeven dansers, allemaal jonge mensen, breakdancend hun evenwicht. Ze hebben lef, maar zijn nog erg wiebelig. Zullen ze vallen? Je denkt aan de zin die eerder klonk: If you fly take a look down. This is the bigger picture. De angst én de spanning van de vrije val zijn voelbaar, negatief en positief lijken mijlenver van elkaar verwijderd maar ook de twee kanten van één munt.


Deze scène aan het begin van Hyperish is een losse verwijzing naar het beroemde boek waarop choreograaf Marco Gerris van ISH zijn nieuwe productie inspireerde: The Catcher in the Rye. Hierin droomt hoofdpersoon Holden dat hij duizenden spelende kinderen in een graanveld wil behoeden voor een val in een afgrond. Een mooi maar onmogelijk streven. En uiteindelijk moet elk kind natuurlijk de sprong in het diepe wagen, de volwassenheid tegemoet.


Weten wie je bent, daar om gaat het om in Hyperish. Maar anders dan in Salingers klassieker is er geen centrale figuur en is de benadering vooral licht, optimistisch, vol hoop. Hier heeft de positieve energie van de hip -hop de overhand. Dat is niet verkeerd voor een zaal met veel jongvolwassenen, maar voor de spanning en de geloofwaardigheid had er best wat meer wrijving, wat meer frustratie in gekund. Wat overigens niet betekent dat Hyperish geen goede voorstelling is.


In tekst- en dansscènes (de laatste zijn altijd sterker bij ISH) worden allerlei puberissues aangestipt. In concrete bewoordingen gaat het over drop-outs, de nepwereld van Facebook en de noodzaak om je eigen fundament te zoeken. Choose your life, is de boodschap, dan hoef je ook niet van alles te haten en ook niet aan van alles schijt te hebben.


In de minder concrete, emotionelere taal van de beweging wordt de kracht van het individu keer op keer gekoesterd. Een danser vent zijn eigenheid uit in een prachtige solo die het hakkelen en vloeien van zowel breakdance als Indiase kathak vermengt. Een jonge vrouw breekt golvend, fladderend, tuimelend op haar knieën los uit een kooi. B-boys bevechten de hiërarchie in de groep, een meisje en een jongen halen in hun verliefdheid de meest overmoedige fratsen uit (doe het maar na: een kopstand, de benen kaarsrecht de lucht in, met zijn nek als bodem).


ISH staat bekend om zijn stijlenmix. De groep excelleert in breakdance en acrobatiek (de balletcitaten blijven fremdkörper) en is op haar best als de verschillende bewegingen en dynamieken uit de breakdance tot een nieuwe, verrassende logica worden gesmeed. Dat zie je ook in Hyperish. Tot slot zijn de dansers weer terug bij het begin. Maar nu vliegen ze over en langs de kisten, hun lichamen als van elastiek, maar ook vol kracht en beheersing.


Hyperish door ISH. 24/3 Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee. www.thisisish.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden