Hype hangt van toeval aan elkaar

Ze hangen vaak van toeval elkaar, ontdekt Intermediair week. 'Had prinses Mma op haar bruilof geen traantje weggepinkt toen bandist Carel Kraaijenhof Adios Nonien gehore bracht, dan waren vermoedelijk nog de tango, noch Kraaijenhof zelf een hype geworden.'..

Even snel als een hype ontstaat, verdwijnt die ook. Zeker als het gaat om producten voor kinderen. 'Weken achtereen zijn kinderen de godganse dag scoubidoutouwtjes aan het vlechten en vervolgens laten ze ze ineens volstrekt links liggen', constateert de auteur. Die onvoorspelbaarheid is typisch voor een hype.

Dat stelt ook marketingexpert Wouter de Vries van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Op het hoogtepunt van een hype doemen ineens negatieve verhalen op. 'Dat een kind in een flippo is gestikt bijvoorbeeld; en dan weer zijn die plastic touwtje giftig.' De animo voor een populair product neemt niet alleen door kritische geluiden af, stelt hij. 'De doelgroep raakt ook gewoon op iets uitgekeken.'

Een hype ontstaat door toeval, maar een paar voorwaarden kunnen een product populair maken. Spaaritems doen het volgens Intermediair goed. 'Voetbalplaatjes, knikkers en flippo's.' Daarnaast is het van belang op welk tijdstip het product wordt gelanceerd:

'gezelschapspellen in de aanloop naar Sinterklaas en dieetboeken als het zwembroekenseizoen voor de deur staat.'

Maar zelfs met een goede timing kunnen 'professioneel in de markt gezette producten floppen'. Neem Disney-films. 'Ze worden vaak door de pers juichend ontvangen. Toch wordt niet elke Disney-film een hype.' En dat terwijl 'hebbedingetjes waarvan niemand iets verwacht een daverend succes worden'.

Een samenleving moet wel toe zijn aan een hype, zegt Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Een hype zegt volgens hem iets over onze economie. Neem de flash mobs, waarbij iemand op een bepaald moment iets zinloos moet doen. 'Mensen hebben tijd en geld te veel. Dan gaan ze zich vervelen en ontstaan dit soort dingen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden