Hyde Park On Hudson **

romantiek


Hyde Park On Hudson


Regie Roger Michell


In 22 zalen


De president heeft afleiding nodig. Zo belandt Margaret Suckley in het buitenverblijf van haar verre neef Frankin D. Roosevelt. Suckley blijft plakken en de twee worden 'zeer speciale vrienden', zoals Suckley het verwoordde in de brieven die aan Hyde Park on Hudson ten grondslag liggen.


Te oordelen naar de flauwe film die regisseur Michell (Notting Hill, Venus) ervan maakte, is het een bijzonder oninteressante affaire geweest.


Gelukkig ruimt de saaie Suckley regelmatig het veld voor fascinerender zaken. Zoals het overleg tussen Roosevelt en de stotterende koning George VI, over steun aan het door nazi-Duitsland bedreigde Groot-Brittannië; die scènes doen The King's Speech dunnetjes over, maar het klikt tenminste tussen Bill Murray (Roosevelt) en Samel West (koning George), terwijl Laura Linney als Suckley een overjarig muurbloempje blijft.


the awakening

thriller


Regie Nick Murphy. Met Rebecca Hall, Dominic West, Imelda Staunton


In 14 zalen


Ideale tijd voor spookverschijningen, de periode na de Eerste Wereldoorlog. Er vielen destijds zo veel slachtoffers, zo begint de bovennatuurlijke thriller The Awakening mysterieus, dat tal van wanhopige overlevenden hun geloof zochten in het spirituele.


Schrijfster Florence Cathcart (Rebecca Hall) is in het Londen van 1921 een soort wetenschappelijke ghostbuster; ze maakte een boek waarin ze talloze meldingen rationeel verklaard. Maar wanneer op een afgelegen kostschool een jongetje komt te overlijden en Florence mag onderzoeken waarom de andere kinderen in doodsangst de verklaring leggen bij een rondwarende geest, wordt ze in no time geconfronteerd met verschijningen die ook zij niet kan verklaren.


Het speelfilmdebuut van televisieregisseur Nick Murphy oogt chic, vooral dankzij de sfeervolle plaatjes van de getalenteerde Spaanse cameraman Eduard Grau (A Single Man, Buried), die met de subtielste bewegingen enkele sterke kippenvelscènes creëert. Maar om zich te meten met gelijkende authentiek ogende griezelfilms als The Others, is meer nodig. Juist daarom is het jammer dat Florence met zulke reuzensprongen buitelt van broodnuchter naar spokenvoer, waarna The Awakening onder een reeks obligate plotwendingen in elkaar zakt. BJB


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden