Hybride auto? Daar gaat uw voordeel

Plug-inhybrides - auto's die zowel op elektriciteit als op benzine of diesel kunnen rijden - worden flink duurder in de hervormde autobelasting. Dat blijkt uit een tabel die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Beeld anp

Het plan van Wiebes heeft betrekking op de periode van 2017 tot 2020. De ministerraad heeft ingestemd met het plan, het moet nog goedgekeurd worden door de Tweede en Eerste Kamer.

Uit onderzoek van onderzoeksinstituut TNO blijkt dat hybride auto's maar weinig op electriciteit rijden: in 2015 reden ze ruim een kwart van de kilometers op electriciteit. Het overige deel werd gewoon op benzine of diesel gereden. In de brief die Wiebes in juni aan de Tweede Kamer schreef is te lezen 'dat van plug-ins verwacht werd dat ze zich zouden ontwikkelen tot "EV's-met-hulpmotor", een vehikel gericht op elektrisch rijden, maar zonder de beperking in actieradius. Die verwachting is niet helemaal uitgekomen.'

In het nieuwe systeem van autobelastingen wordt er daarom ingezet op volledig electrische auto's. Belastingvoordelen voor de hybride auto's worden ingeperkt.

Aanschafbelasting en bijtelling

Zo gaat de aanschafbelasting (bpm) van een Volvo V60 diesel plug-in van 463 naar 2.700 euro. Voor nieuwe leaserijders gaat de bijtelling voor deze auto omhoog van 10.200 naar 15.461 euro. Wie al een leasecontract heeft mag dat gewoon tegen de oude voorwaarden uitdienen.

Voor andere plug-inhybrides geldt hetzelfde. De BMW 1, de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Mercedes S500 plug-in worden allemaal duurder in de periode tot 2020. Wiebes had hiervoor eerder al gewaarschuwd. Het is hem een doorn in het oog dat plug-ins fiscaal werden gestimuleerd, maar vaak gewoon op brandstof rijden.

De bijtelling voor een volledig elektrische auto als de Tesla S gaat ook omhoog. Wie zo'n auto koopt, hoeft de komende jaren geen bpm of motorrijtuigenbelasting te betalen.

Wiebes wijst erop dat deze cijfers snel achterhaald zullen zijn. Er is namelijk uitgegaan van de huidige modellen auto's, terwijl auto's in 2020 naar verwachting minder CO2 zullen uitstoten en er dus minder aanschafbelasting over betaald hoeft te worden.

De Honda Civic Hybrid, een voorbeeld van een hybride auto. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden