Hulp aan MH17-nabestaanden kwam moeizaam op gang

Nabestaanden van slachtoffers van de MH17-ramp zijn ontevreden over de opvang die zij aanvankelijk ontvingen van de overheid. In de eerste uren en dagen na de ramp was het 'moeilijk contact leggen' met overheidsintstanties. Zo werden ze niet teruggebeld en moesten ze meerdere keren dezelfde informatie geven. Nabestaanden voelden zich in die beginperiode 'onprofessioneel en argwanend' bejegend.

Het wrak van de cockpit van het MH17-toestel, gereconstrueerd met wrakstukken op de militaire basis in Gilze-Rijen. Beeld getty

Dit staat in een woensdag verschenen rapport van de Universiteit Twente in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het is geen verrassing dat de evaluatie is uitgevoerd: het Nationaal Handboek Crisisbesluitvormig schrijft voor dat het optreden van de overheid na een crisis wordt geëvalueerd. Het ruim 400 pagina's tellende rapport is daar het resultaat van.

De waardering van de nabestaanden voor het optreden van de overheid is al snel na het ongenoegen gestegen. Zes dagen na de ramp, op de dag van nationale rouw toen de eerste lijkkisten op vliegbasis Eindhoven werden ontvangen, sloeg hun mening om naar positief.

Met de presentatie van het MH17-rapport sloot Tjibbe Joustra deze week een soms 'lastige en frustrerende periode' af. Hoe ging hij om met de druk, en met de Russen? Lees hier het hele interview met de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. (+)

'Adequate aanpak'

'Nabestaanden waren vooral bijzonder tevreden over de ceremonies bij aankomst van de stoffelijke resten', staat in het rapport. Ook 'de grote persoonlijke betrokkenheid van bewindslieden, leden van het Koninklijk Huis en burgemeesters is een grote steun geweest voor nabestaanden'. De ingezette familierechercheurs fungeerden voor nabestaanden eveneens als 'steun en toeverlaat'.

De onderzoekers zijn over het algemeen positief over de 'adequate' aanpak van de crisis door de overheid, maar erkennen dat de communicatie en coördinatie richting nabestaanden vooral in de eerste dagen moeizaam is verlopen. Ook zijn er enkele communicatiefouten gemaakt in een later stadium.

Zo heeft een derde van de nabestaanden nooit formeel bericht ontvangen van het overlijden van hun dierbare. Vrijwel alle nabestaanden noemen nog twee incidenten waar zij moeite mee hadden. De eerste is de uitspraak van toenmalig minister Timmermans van Buitenlandse Zaken over het mondkapje dat is aangetroffen rond de nek van een van de inzittenden. Dat wisten zij niet totdat de minister het vertelde op televisie.

Het tweede incident is de presentatie die is gegeven door een lid van het Landelijk Team Forensische Opsporing (LTFO) waarin beelden van slachtoffers zijn getoond. 'De reacties van nabestaanden hierop varieerden van uiterst begripvol tot ronduit woedend.'

Het onderzoeksrapport. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.