'Huisstijl paste in traditie en bij uitstraling Stedelijk'

AMSTERDAM ‘Het zou natuurlijk ongelooflijk dom zijn als de nieuwe directeur er direct aan gaat morrelen.’ De vrees van grafisch vormgever Gerard Hadders, vorig jaar uitgesproken tijdens beraadslagingen van de jury over een nieuwe huisstijl voor het Stedelijk Museum in Amsterdam, werd deze week bewaarheid....

Rob Gollin

Kunt u uitleggen waarom?

‘Een museum kan op twee manieren omgaan met vormgeving. Die kan neutraal zijn, terughoudend, in dienst van de kunst. Wij gaven voor het Stedelijk de voorkeur aan een typografie die zich uitspreekt, die zichzelf als auteur manifesteert. Het expressieve ontwerp van Di Sciullo past in de traditie en bij de uitstraling van het instituut. Kijk hoe de voormalige directeur Willem Sandberg het aanpakte, zie hoe Anthon Beeke het onder Wim Beeren deed. Vergeet niet dat het Stedelijk het belangrijkste vormgevingsmuseum van Nederland is. Je huisstijl moet recht doen aan die positie.’

Wat zegt dit besluit dan?

‘Een huisstijl staat nooit op zichzelf. Het duidt op een koers. Ik vind het Stedelijk niet bijzonder als het een klinische tempel voor moderne kunst is. Ik vind het Stedelijk geweldig als het ruimte biedt aan nieuwe ontwikkelingen, verbindingen legt met andere disciplines, de dialoog met de samenleving aangaat en provoceert.’

Er was ook kritiek op Di Sciullo’s ontwerp. Retro. Priegelwerk.

‘Dat hoort erbij als je dit soort keuzes maakt. Het was nog geen pasklare huisstijl. Di Sciullo’s presentatie was een uitgangspunt. De ontwikkeling was nog in volle gang. Hij heeft zich het afgelopen jaar echt het apelazerus gewerkt. Ik heb iets van de resultaten gezien. Die waren zeer opzienbarend en veelbelovend.’

Gaat de jury iets ondernemen?

‘We zijn geen actiegroep. Je moet de nieuwe directeur niet dwingen iets te accepteren waarin ze niet gelooft. Een andere keus is legitiem. De verantwoordelijkheid ligt nu bij het Stedelijk. Het is wel jammer dat er zo’n kaasstolp over het proces ligt. Bij een publiek instituut hoort een publieke discussie. We ontvingen alleen een mailtje dat het is stopgezet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden