Huishoudporselein uit afvalputten

Het jaarboek van het honderdjarig Genootschap Amstelodamum - 1172 leden - verschijnt in samenwerking met het dit jaar 75-jarige Amsterdams Historisch Museum (fl 35,-)....

Het Amsterdams Historisch Museum begon in 1926 in De Waag. Daar waren de expositiemogelijkheden klein. In 1975 verhuisde het museum naar het zojuist gerestaureerde Burgerweeshuis, waarmee het in een schitterende historische omgeving terechtkwam, in het hart van de stad, met naast zich die laatste stenen verzuchting van Amsterdamse vroomheid, het Begijnhof.

Misschien is er, zeker voor kinderen, geen betere gelegenheid om de sensatie van historische momenten te beleven dan een plaatselijk museum: in het zeer dichtbije kan men het verleden leren verstaan en er een band mee krijgen. Ik ken in elk geval vier mensen die dat in hun jeugd is overkomen, in het Amsterdams Historisch Museum.

Onder de bijdragen (alle voortreffelijk geïllustreerd), waarin zeer veel over de expositiemogelijkheden - en dat zijn ook didactische mogelijkheden - wordt verhelderd, zijn enkele bijzonder goede. Het laatst opgenomen stuk is de top. Hubert Vreeken en Annemarie de Wildt schreven 'Cultureel socialisme in de Jan van Galenstraat'. Op nummer 291 drie hoog van die straat in Amsterdam-West kwam in 1936 het jonge echtpaar Bos-Ebing te wonen. Ze hadden elkaar bij de AJC leren kennen. Een voorbeeldig socialistisch paar: ze rookten niet, dronken niet, waren lid van 'het gebroken geweertje' en ze richtten hun huis allersoberst, maar ook degelijk-mooi in. Alles is bewaard gebleven, niet alleen de meubels, maar ook de hele inrichting. Een precieze beschrijving van een belangrijk stuk wooncultuur was mogelijk, tot in de kleinste details.

Een tweede uitstekend verhaal is dat over de veiling van de collectie-Dreesmann in 1960. Het geeft een heel goed beeld van de collectie, van alle problemen rond een belangrijke nalatenschap, van de kunstvoorwerpen die Amsterdam uit de collectie heeft kunnen verwerven. Hubert Vreeken schreef het stuk erover, 'Applaus voor een bordenkast'.

Heel goed is ook de bijdrage van Norbert Middelkoop over 'Damgezichten in het Amsterdams Historisch Museum'. Er zijn er vele (waaronder dat van Jan van der Heijden als mooiste) en ze worden hier getoetst op hun werkelijkheidsgehalte en dat is ook hun historische betrouwbaarheid. Een klein stukje uit de geschiedenis van de stadsgezichten wordt zichtbaar gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden