Huishoudens krijgen minder reclamefolders door de brievenbus

Nederlandse huishoudens ontvangen steeds minder folders in de brievenbus. In 2013 ploften er wekelijks gemiddeld 37 folders op de mat, nu zijn dat er nog 30. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie MailDB.

De terugloop van het aantal folders dat huishoudens wekelijks ontvangen valt onder meer te wijten aan de malaise in de detailhandel. Beeld Marcel van den Bergh

Ook het aantal geproduceerde folders liep de laatste jaren terug. Voor het begin van de economische crisis in 2008 werden er per jaar 12,5 miljard folders gedrukt. Nu zijn dat er nog 10 miljard.

De terugloop van het aantal folders dat huishoudens wekelijks ontvangen valt onder meer te wijten aan de malaise in de detailhandel. Dat zegt Eelco Lulofs, commercieel directeur van folderdistributeur Spotta. Bedrijven als V&D en Kijkshop gingen failliet, C1000 werd overgenomen en binnenkort verdwijnt ook supermarktketen Emté. Dat zijn of waren stuk voor stuk grote folderaars.

Bedrijven zetten bovendien steeds meer in op gerichte reclame, vertelt Lulofs. ‘Ze weten beter waar ze reclame moeten maken. Tuinmeubelen bieden ze bijvoorbeeld niet aan in wijken met veel flats.’ Door die nieuwe toegespitste aanpak neemt het aantal folders per huishouden af. Waarschijnlijk speelt ook onlinereclame mee in de afname van het aantal papieren folders.

Stickers
Ondertussen is de ‘nee-nee-sticker’ aan een opmars bezig. Deze stickers kunnen mensen gratis bij hun gemeente aanvragen en op de brievenbus plakken. Daarmee geven ze aan niet geïnteresseerd te zijn in reclamefolders en huis-aan-huisbladen. Vijf jaar geleden maakte 21 procent van de Nederlandse huishoudens gebruik van een dergelijke sticker, nu ligt dat aandeel op 23 procent.

In Amsterdam ontvangen huishoudens sinds 1 januari alleen folders als ze via een ‘ja-ja-sticker’ laten weten interesse te hebben. De gemeente voerde deze sticker in om het papierverbruik terug te dringen. Door de maatregel is het bereik van folders in Amsterdam gedaald van 50 naar 30 procent.

In Amsterdam ontvangen huishoudens sinds 1 januari alleen folders als ze via een ‘ja-ja-sticker’ laten weten interesse te hebben. Beeld Marcel van den Bergh
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden