Huisarts wantrouwt bedrijfsarts

Bedrijfsartsen en huisartsen werken slecht samen. Wederzijds gebrek aan vertrouwen is een belangrijke oorzaak. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Nivel, in opdracht van het ministerie van VWS.

AMSTERDAM - De gebrekkige communicatie leidt vaak tot verwarring bij de patiënt. Het onderzoek verschijnt op een moment dat de Nederlandse bedrijfsartsen onder hoge druk staan. Ze zijn de lelijke eendjes van het doktersvak: vorig jaar schreven maar elf basisartsen zich in voor de vierjarige specialisatieopleiding. Daarmee dreigt over een paar jaar een groot tekort aan bedrijfsartsen te ontstaan, blijkt uit een recent advies van de Sociaal Economische Raad aan het ministerie van VWS.


Vrijwel iedere werkende Nederlander heeft zowel een huisarts als een bedrijfsarts. Beiden bekommeren ze zich om de gezondheid van hun patiënten, maar het doel van hun behandelingen verschilt: de huisarts streeft naar een gezonde patiënt, de bedrijfsarts streeft naar 'functieherstel' en 'duurzame inzetbaarheid', zo gezond mogelijke arbeidsomstandigheden op de lange termijn.


Volgens Nivel resulteert dit in wederzijds 'domeindenken': de huisarts zou in zijn behandelplan en diagnose te weinig rekening houden met de arbeidsomstandigheden van de patiënt, terwijl de bedrijfsarts te weinig buiten de werkvloer kijkt. 'Of zij winnen, of wij winnen', zegt een huisarts die in het onderzoek anoniem wordt geciteerd.


Ook communicatieproblemen blijken van invloed op de haperende samenwerking. Huisartsen en bedrijfsartsen die dezelfde patiënten behandelen, kennen elkaar vaak niet. En vooral huisartsen krijgen het verwijt niet in te gaan op verzoeken tot contact.


Nivel constateert dat liberalisering van de Arbowet in 2005 de samenwerking geen goed heeft gedaan. Sindsdien staat de markt onder druk. Vooral de artsen die niet voor een Arbodienst werken, maar zich als zelfstandige, verhuren aan bedrijven, staan onder druk. 'Een bedrijfsarts die niet doet wat de werkgever wil, kan in dit systeem hypothetisch gemakkelijk worden ingewisseld voor een ander', zegt Jos Manders van de bond voor bedrijfsartsen NVAB.


Het Nederlands Huisartsen Genootschap, NHG, zegt de knelpunten te herkennen, maar wil niet nader ingaan op het wantrouwen. 'We zijn al jaren bezig deze situatie te verbeteren', zegt medewerkster Jacintha van Balen. 'Als we nieuwe behandelstandaarden schrijven, proberen we bedrijfsartsen daarbij te betrekken. We hopen dat huisartsen en bedrijfsartsen hun behandeling op deze manier beter op elkaar af kunnen stemmen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden