Huisarts na vijven slecht bereikbaar

Ruim 10 procent van de telefonische spoedoproepen bij een huisartsenpost wordt volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg onverantwoord laat beantwoord....

Van onze verslaggever Marc Peeperkorn

Vorig jaar concludeerde de inspectie al dat het ‘pover is gesteld’ met de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenposten. Op deze posten werken de artsen uit een buurt of regio samen om goede doktershulp in de avond, nacht en weekeinden te garanderen. Het nieuwe onderzoek van de inspectie laat zien hoe pover de telefonische hulpverlening is.

Iets meer dan de helft (51 procent) van de spoedoproepen wordt binnen de de norm van dertig seconden beantwoord. Deze norm is door de huisartsen zelf opgesteld. 89 Procent van de bellers in nood krijgt binnen een minuut een arts of assistent aan de telefoon. De rest moet langer wachten. ‘De inspectie acht het onverantwoord dat 11 procent van de spoedoproepen niet persoonlijk binnen een minuut wordt beantwoord’, aldus het rapport. Bij 31 van de in totaal 86 huisartsenposten is dit geregeld het geval.

Op zeven posten wordt de telefoon soms helemaal niet opgenomen. Dat lot treft een op de honderd bellers met acute medische problemen. ‘De inspectie acht dit onverantwoord.’ In Zeeland zijn drie huisartsenposten (Goes, Zierikzee, Vlissingen) dagelijks gesloten tussen vijf en zes ’s middags. De inspectie zal de huisartsen aldaar op hun verantwoordelijkheid wijzen.

De inspectie hekelt het gebruik van de telefonische keuzemenu’s door de huisartsenposten. De beller moet moet soms vijftig seconden tekst afluisteren en wordt regelmatig doorverwezen naar andere noodnummers, waaronder het alarmnummer 112. De keuzemenu’s veroorzaken ‘een significant slechtere bereikbaarheid’, aldus de inspectie. Zij acht het niet acceptabel om ‘juist bij spoed patiënten meerdere malen te laten bellen’.

Ook het gebruik van een 0900-nummer door de posten, wijst de inspectie af. Dergelijke nummers zijn in bedrijven en pensions immers geregeld geblokkeerd, omdat ze ook gangbaar zijn voor sekslijnen. Daarnaast is een 0900-nummer duurder voor de patiënt dan het tarief voor een gewone lijn.

In 2004 constateerde de inspectie al dat de fysieke bereikbaarheid van de huisartsenposten te wensen overliet. Het kost de patiënt vaak meer dan een kwartier om een arts te bezoeken. Hoewel er geen sprake is van ‘structurele onbereikbaarheid’ ziet de inspectie voldoende ruimte voor verbetering.

Zij zal de 31 posten die onverantwoord traag de telefoon aannemen, aansporen alerter te reageren. De zeven die soms helemaal niet reageren ‘dienen direct hun telefoonsystemen aan te passen om te voorkomen dat patiënten geen contact kunnen krijgen.’ De inspectie bepleit verder afspraken met de huisartsen over korte meldteksten bij meerkeuzemenu’s, waarna direct een toets voor spoedeisende situaties kan worden ingedrukt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden