Huis van je dromen

WE DENKEN langer na over het kopen van nieuwe schoenen dan over een woning. Overdreven, deze volkswijsheid? Tuurlijk. Maar tijdens het hoogtepunt van de huizenhype leek het er anders wel op....

'Van begin 1999 tot de zomer van 2000 maakte iedereen elkaar gek', vertelt Philip Kuyvenhoven van Makelaarskantoor Willemspark in Amsterdam. Ook de duurste huizen gingen, zeker in de Randstad, als warme broodjes over de toonbank. Wie niet meteen een voorlopig koopcontract tekende, was vaak te laat.

'Ik denk niet dat het deze zomer weer zo wild wordt als het was', zegt Kuyvenhoven. 'Dat keiharde zakelijke van dertig kopers op de stoep, allemaal morgen uiterlijk om vijf uur een bod per fax doen, is volgens mij voorbij.'

Cijfers van makelaarsvereniging NVM staven die indruk. De gemiddelde tijd dat een woning in Nederland te koop stond, steeg het afgelopen kwartaal met 14 procent. In de laatste drie maanden van 2000 stond een woning gemiddeld 49 dagen bij een makelaar ingeschreven, in het eerste kwartaal van 2001 56 dagen. Volgens opgave van het kadaster zijn de prijzen zelfs licht gedaald.

Een enkeling die zijn beurswinsten alweer zag verdampen, heeft bij de makelaar de zoekopdracht naar een kast van een huis weer ingetrokken. Een paar ton meer of minder maakt opeens weer uit.

Misschien heeft het 'nieuwe geld', snel verdiend op de effectenbeurzen, de markt mee helpen opdrijven. Kuyvenhoven is voorzichtig. 'Mensen die hun geld gemakkelijk uitgeven, hebben het doorgaans ook snel verdiend', beaamt hij. 'Kopers met weinig of met ''oud geld'' waren voorzichtig en zijn het ook steeds gebleven.'

Maar ja, wat is wijsheid als je een droomhuis niet graag aan je neus voorbij laat gaan? 'Hoewel een verkopende partij een huis graag snel kwijt wil en druk op de ketel zet, kan een koper met behulp van zijn eigen makelaar toch heel wat tijd winnen', weet de makelaar. 'Stel we gaan donderdag een huis bekijken. Een bevriende makelaar vraag ik: geef ons even de tijd tot na het weekend. Dat zijn al vier dagen. Dan komt het spel van loven en bieden. Voor je het weet ben je anderhalve week verder, dus je hebt tijd genoeg voor je beslissing. Mijn motto is: Beter langer doorzoeken dan met de geringste twijfel iets gekocht.'

Lastiger, waarschuwen belangenorganisaties, is een makelaar die op provisiebasis werkt. Die is minder snel geneigd een potentiële koper te waarschuwen dat het droomhuis te duur is. Hij wil zijn procenten courtage opstrijken.

Nu de hectiek op de huizenmarkt tot bedaren lijkt te raken, komt het op meer psychologische verkooptrucs aan. Makelaars hebben aan het begin van het jaar meer huizen in de verkoop dan officieel bekend is. Gegadigden moeten immers ook weer niet denken dat er keuze te over is. Een slimme makelaar -de meesten - biedt per week maar twee of drie nieuwe huizen aan.

En eerst moesten alle koopkrachtige consumenten terug zijn van wintersport en de eerste bloessems bloeien. 'Na het eerste échte lenteweekend krijgen mensen verhuiskriebels. Dan moet je een huis met dakterras in de verkoop doen. Ik houd daarom de weerberichten op Teletekst de hele dag in het oog.'

Kuyvenhoven zoekt zelf de gulden middenweg als hij een pand wil verkopen. 'Ik probeer op een oorbare manier druk te zetten. Niet te veel, dan haken ze af. Niet te weinig druk, dan kijken ze de kat uit de boom.'

Dit is deel vijf van een serie over haast en onthaasten, efficiëntie en ondoelmatigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden