Hufterig gedrag

De christelijke wereld herdenkt morgen de herrijzenis van Jezus Christus, die zou zijn gestorven om de zonden van de mensheid uit te wissen....

De zonde van de traagheid vertaalt Wilbert van Waes liever als de zonde van gebrek aan respect voor de ander. Januari 1999, twee jaar na de dood van zijn 13-jarige zoon Remy, begon hij de strijd voor invoering van de dodehoekspiegel op vrachtwagens en bestelauto's. Zo'n eenvoudige spiegel kan jaarlijks dertig doden en een honderdtal gewonden schelen. Ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorspelden hem dat een wettelijke regeling twaalf jaar in beslag zou nemen.

Het probleem kreeg onlangs extra aandacht door Anna Enquist, schrijfster van het Boekenweekgeschenk. Ze sprak in interviews over de dood van haar dochter Margit, die vorig jaar op de Dam in Amsterdam onder de wielen kwam van een truck die rechtsaf sloeg. De chauffeur had haar niet gezien; ze bevond zich in zijn dode hoek.

Remy van Waes uit Bussum, een jongen die altijd goed oplette in het verkeer, fietste in 1997 op de verkeerde plek. Vader Wilbert wilde begrijpen wat er was voorgevallen. Hij ontdekte dat vrachtwagenchauffeurs voor een belangrijk deel niet kunnen zien wat er naast hen gebeurt. 'Het zijn geen oenen', zegt hij, 'maar ze weten vaak niet eens waar hun dode hoek zit. En mensen hebben de neiging juist daar te staan of te fietsen.' Met rij-instructeur Sjaak de Coninck vond hij de oplossing: een spiegel waarmee de dode hoek zichtbaar wordt.

Omdat de overheid de spiegel rijkelijk subsidieert, bedragen de kosten voor de truckeigenaar ongeveer twintig euro. Toch is dat voor veel chauffeurs, die zich ergeren aan het onvoorspelbare en soms roekeloze gedrag van fietsers, tot nu toe geen reden geweest er een aan te schaffen.

Na twee fatale ongelukken in Amsterdam sprak minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat onlangs van hufterig gedrag van vrachtwagenchauffeurs. Toch kwam ze jarenlang niet met een wettelijke regeling. Mocht niet van de Europese Unie. Deze week werd bekend dat Nederland, vooruitlopend op Europa, toch maatregelen mag nemen.

Op vrijwillige basis komt de montage van de dodehoekspiegel ook al op gang. Van de 140 duizend vrachtwagens in Nederland hebben er volgens Van Waes nu ruim 50 duizend zo'n spiegel, of een duur systeem met camera. 'Maar elke dag zonder dodehoekvoorziening is er een te veel', zegt hij. 'Nog steeds overlijdt eens in de tien dagen iemand omdat de chauffeur hem niet zag.'

Vanwaar die trage invoering van een spiegel die zoveel ellende kan voorkomen? 'Het draait allemaal om geld', zegt Van Waes. 'Mensen denken dat geld gelukkig maakt. Het is tegenwoordig allemaal erg ik-gericht. Maar ik denk dat respectvol met elkaar omgaan geluk voortbrengt. Zo'n spiegeltje is een teken dat je respect hebt voor elkaar. '

Hij wil niet klagen over traagheid en onfatsoen. 'Ik weiger mezelf verdrietiger te maken dan ik al ben. Ik kan me gaan ergeren door te denken: waarom komt er nu pas meer aandacht? Dat geeft geen prettig gevoel. Ik wil ook niet vechten tegen onwillige mensen. Ik maak me liever druk met mensen die wel meewerken.' Optimistisch denkt Van Waes dat aan het eind van dit jaar bijna alle vrachtwagens in Nederland geen dode hoek meer hebben. ' Dan hebben we het toch in vier jaar rond gekregen, acht jaar sneller, en wellicht vele doden minder, dan voorspeld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden