Nieuws Warenhuis

Hudson’s Bay vraagt uitstel van betaling aan

De Nederlandse tak van Hudson’s Bay heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat heeft de winkelketen donderdagavond bekendgemaakt. 

Een filiaal van Hudson’s Bay aan het Amsterdamse Rokin. Beeld ANP

Vanwege een gerechtelijke uitspraak en de dwangsommen die daaruit zijn voortgekomen kan het bedrijf naar eigen zeggen niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen. Het is onduidelijk of de winkels van Hudson’s Bay tot de voorgenomen datum van 31 december openblijven: vooralsnog gaat de opheffingsuitverkoop gewoon door.

Op 19 september bevestigde de Canadese winkelketen nog dit jaar te vertrekken uit Nederland. Dat nieuws was al weken eerder uitgelekt via documenten die in handen kwamen van Het Financieele Dagblad. De ruim 1.400 medewerkers van de Nederlandse filialen komen op straat te staan. Voor hen kwam het bedrijf met een sociaal plan, waarin een ontslagvergoeding is opgenomen. Ook krijgen de werknemers hulp bij het vinden van een nieuwe baan. Dit plan blijft intact, laat vakbond CNV weten.

Hudson’s Bay had in 2017 grote plannen in Nederland. Het warenhuis wilde de plaats van de failliete V&D overnemen met zeker twintig filialen. Maar van begin af aan worstelde de Nederlandse tak met tegenvallende klandizie en een duur imago. Veel van de winkels zijn gevestigd in prominente, centrale panden in Nederlandse steden, wat de problemen voor het bedrijf nu verergert. Het zit voor vele miljoenen vast aan huurcontracten die nog jaren doorlopen. 

‘Afspraken zijn afspraken’, zegt Jeroen Lokerse van vastgoedonderneming Cushman & Wakefield tegen het ANP. Lokerse treedt op als adviseur voor ‘het grootste deel van de verhuurders’ van Hudson’s Bay-panden. Hij gaat er nog altijd vanuit dat Hudson's Bay aan zijn betalingsverplichtingen zal voldoen, maar zegt wel dat het contact met de keten minimaal is. Ondertussen wordt in overleg met de bewindvoerder gekeken of de keten tot 31 december open zal blijven.

Meer over het Canadese warenhuis dat de Nederlandse klant totaal verkeerd begreep
Hudson’s Bay moest de leegte opvullen die het faillissement van V&D veroorzaakte. Maar de winkelketen begreep de Nederlandse klant niet. Aan het eind van het jaar moeten de ruim 1400 werknemers op zoek naar nieuwe baan. Lees hier een profiel van de winkelketen.

Hoe de leegstand van Hudson’s Bay-panden met een beetje creativiteit kan meevallen
Nu warenhuisketen Hudson’s Bay haar Nederlandse winkels sluit, dreigt leegstand van kapitale panden op stedelijke winkelstraten. Maar het lot van 67 voormalige V&D-panden laat zien dat het ook mee kan vallen. Lees hier een analyse.

Modebedrijven hebben het moeilijk in Nederland. Waarom?
Een succes maken van een modeketen is moeilijk in Nederland, vooral in het segment tussen extreem luxe en laaggeprijsde kleding. Welke factoren bepalen succes of falen? Lees hier een analyse.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden