NieuwsHudson's Bay

Hudson’s Bay trekt spoor van vernieling door detailhandel

Ron Gastrobar Indonesia Downtown op de bovenverdieping van Hudson’s bay.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Meerdere boze verhuurders, één woedende topkok, en een rechter die Hudson’s Bay verwijt dat het haar verplichtingen ‘ernstig en kennelijk moedwillig heeft geschonden’. Het kortstondige Nederlandse avontuur van de Canadese keten eindigt met een spoor van vernieling. En een rekening van ruim 200 miljoen euro.

Topkok Ron Blaauw gaat er met gestrekt been in, per e-mail eind mei 2019 aan Hudson’s Bay: ‘Al maandenlang zeuren, verzoeken en vragen wij om een gesprek met de directie, telkenmale wordt er geen enkel gehoor gegeven aan ons verzoek – ronduit onbeschoft’, aldus de vertegenwoordiger van Blaauw. ‘Indien het tot een faillissement zou komen, dan levert dat voor [Blaauw, red.] forse schade op.’

Blaauw, uitbater van restaurant Ron Gastrobar Indonesia Downtown op de bovenste verdieping van de Amsterdamse Hudson’s Bay, heeft op dat moment vele tienduizenden euro’s huur niet overgemaakt aan Hudson’s Bay. Hij voelt zich belazerd door het geslotendeurbeleid dat de Canadese keten ook andere belanghebbenden en – inmiddels – schuldeisers voorschotelt: geen communicatie over de toekomstplannen in Nederland, geen antwoord op vragen over de financiën, Oost-Indisch doof voor de zorgen van de partners.

Terwijl het in de Duitse en Nederlandse pers het afgelopen jaar gonsde van aanzwellende geruchten over een dreigend faillissement, of (gedeeltelijk) vertrek van Hudson’s Bay uit Nederland, liepen ook achter de schermen de gemoederen hoog op. Dat blijkt uit drie rechtszaken en gesprekken met betrokkenen. ‘Totale radiostilte’, zegt restauranteigenaar Ron Blaauw. ‘Wij zagen natuurlijk ook dat er maar weinig mensen in de winkel rondliepen. Maar e-mails naar Hudson’s Bay werden niet beantwoord, beloften om terug te bellen niet nagekomen. Tot dat kort geding.’

Welkome nieuwkomer

De Canadese warenhuisgigant – moederconcern Hudson’s Bay Company (HBC) zette vorig jaar 6 miljard euro om – was eind 2017 een welkome nieuwkomer in Nederland. Terwijl leegstand de stedelijke winkelstraten teisterde en het voor de detailhandel traumatische V&D-faillissement nog smeulde, kwam plotseling een Canadese warenhuisketen honderden miljoenen euro’s in de Nederlandse economie en detailhandel pompen. Zestien warenhuizen openden, het Amsterdamse Rokin kreeg een glorieus vlaggenschip, 1.400 mensen vonden uiteindelijk werk bij Hudson’s Bay.

De keten was ervan overtuigd dat ze Nederland zouden veroveren, blijkt ook uit de huurcontracten. Hudson’s Bay legt zich daarin vast voor een huurperiode van twintig jaar, ongewoon lang. In ruil daarvoor investeerden de pandeigenaren vele miljoenen om door Hudson’s Bay gewenste verbouwingen te doen. Uit rechtszaken rond vier panden – Den Haag, Maastricht, Breda en een outletwinkel in Amsterdam (zie kader) – blijkt dat Hudson’s Bay zich daar heeft verplicht om tien jaar lang de huur te betalen, en vijf jaar lang daadwerkelijk een warenhuis op de winkellocatie uit te baten.

Vorige maand stonden Hudson’s Bay en de eigenaren van de vier panden voor de rechter wegens die laatste afspraak. Het gerechtshof in Amsterdam hekelde het gebrek aan transparantie van Hudson’s Bay jegens haar partners. ‘[X] (Vastgoedbedrijf de Kroonenberg Groep, red.) heeft in september 2019 uit de krant moeten vernemen dat HBC de exploitatie wil staken per 1 januari 2020’, schrijft het hof. HBC heeft haar verplichtingen om de verhuurder te informeren ‘ernstig en kennelijk moedwillig geschonden’.

In het geval van Den Haag en Maastricht oordeelde een lagere rechter juist dat deze twee winkels wel dicht mogen. Voornaamste reden: dat de vastgoedbedrijven acht jaar huur doorbetaald zullen krijgen, en dus beperkte schade lijden als de keten eerder vertrekt dan afgesproken.

Kostenpost

‘De tien jaar huurbetalingsverplichting geldt voor de meeste van de zestien panden, ik denk zelfs voor allemaal’, zegt een bron met kennis van de contracten. ‘Die worden door het moederbedrijf in Canada gegarandeerd, ook als de keten in Nederland failliet is.’ Nogal een kostenpost, nu de keten na twee jaar alweer haar biezen pakt.

Hudson’s Bay geeft geen specifieke cijfers over haar winkels in Nederland, maar op de website van het moederbedrijf wordt duidelijk wat het einde van het Nederlandse avontuur ze kost. Een document bestemd voor potentiële kopers van het miljardenbedrijf noemt een bedrag gemoeid met het afsluiten van de Nederlandse operaties, ‘in verband met herstructurering en (doorlopende) huurverplichtingen’: 300 miljoen Canadese dollar (204 miljoen euro).

In het geval van restaurateur Blaauw haalde Hudson’s Bay bakzeil; de rechter wees de eis tot ontruiming van het restaurant af. Blaauw heeft zijn restaurant een jaar geleden losgekoppeld van Hudson’s Bay: eigen ingang, eigen toiletten, eigen liftVolgens de restaurateur zelf ‘loopt het als een trein’, en is de eigenaar van het pand van plan met hem verder te gaan als de Canadese keten Nederland eenmaal verlaten heeft - al moeten gesprekken daarover nog beginnen.

Het is treurig, de teloorgang van Hudson’s Bay, vindt ook Blaauw. Maar hij hekelt vooral de ‘arrogantie’ van de keten: ‘Het gebrek aan research naar wat de Nederlandse klant wilde, de klinische inrichting van de warenhuizen, de kille sfeer op de vloer. Ze kwamen met lef en moed, maar een beetje liefde daarbij had een hoop verschil gemaakt. Er zat geen ziel in.’

Hudson’s Bay was ondanks meerdere pogingen tot contact per email en telefoon niet bereikbaar voor commentaar.

Hudson’s Bay Amsterdam toch dicht

Wie nog per se wil winkelen in Hudson’s Bay, moet van goede huize komen. Alle zestien winkels gaan volgens Hudson’s Bay per 1 januari dicht. Dat geldt ook voor het Amsterdamse vlaggenschip van de keten, de reusachtige vier warenhuizen aan de westzijde van het Rokin. Het gerechtshof in Amsterdam gelastte wel dat Hudson’s Bay in Breda en de outletwinkel Saks OFF Fifth in de Amsterdamse Kalverpassage open moeten blijven tot 31 augustus 2021 respectievelijk 2022. Maar beide winkels zitten in de laatste stadia van een opheffingsuitverkoop. Bovendien heeft Hudson’s Bay uitstel van betaling aangevraagd, wat vrijwel zeker leidt tot faillissement. Dan zijn verplichtingen tot openblijven van tafel, net als eventuele afspraken over een afvloeiingsregeling.

Hudson’s Bay, het Canadese warenhuis dat de Nederlandse klant totaal verkeerd inschatte

Hudson’s Bay moest de leegte opvullen die het faillissement van V&D veroorzaakte. Maar de winkelketen begreep de Nederlandse klant niet. Aan het eind van het jaar moeten de ruim 1.400 werknemers op zoek naar een nieuwe baan.

HUDSON’S BAY: NEDERLANDSE OPKOMST EN ONDERGANG IN ZES ARTIKELEN

Toen de Canadese winkelketen in september 2017 de deuren van haar eerste Nederlandse filiaal opende, mikte het op millennials. Maar op de winkelvloer was het publiek vooral grijs. Al snel concludeerde de keten dat de prijzen omlaag moesten. Twee maanden later schrapte het bedrijf plannen voor vijf extra warenhuizen in Nederland. Een jaar later luidde de nieuwe bestuursvoorzitter de noodklok over de Nederlandse winkels. Daarna kwam een roemloos einde aan een voor Nederland ongekend ambitieuze operatie van moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC), dat in 1670 begon als pelsjager en ooit half Canada bezat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden