HSL levert Staat extra miljarden op

Minister Netelenbos van Verkeer heeft miljarden guldens extra verdiend met de aanbesteding van de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs, de HSL-Zuid....

In 1999 wilden de Nederlandse Spoorwegen nog niet meer dan 2,8 miljard gulden op tafel leggen voor een contract van dertig jaar. Nu blijkt NS bereid voor een concessie van vijftien jaar minstens 3,3 miljard te willen betalen

De exploitatie van de HSL-Zuid, die in 2006 gereed moet zijn, werd openbaar geveild omdat NS volgens minister Netelenbos twee jaar geleden veel te weinig wilde betalen voor de concessie.

Afgelopen vrijdag maakte Netelenbos de uitslag van de veiling bekend. Het consortium van NS en KLM is de belangrijkste kandidaat voor de exploitatie. In dit consortium bezit NS vrijwel alle aandelen. Binnen enkele weken beginnen de onderhandelingen tussen de minister en NS/KLM. Naar verwachting zullen die in het najaar tot een definitief contract voor vijftien jaar leiden.

Netelenbos vindt het bod van NS en KLM met kop en schouders uitsteken boven dat van de andere gegadigden. Volgens betrouwbare bronnen was NS als enige bereid aan de voorwaarde van Netelenbos te voldoen om jaarlijks meer dan 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) voor het gebruik van het snelle spoor te betalen. In totaal moet NS voor de vijftienjarige HSL-concessie ruim 3,3 miljard gulden op tafel leggen.

De andere gegadigden (Arriva/;Deutsche Bahn en Connexxion/SJ/CGEA vonden dat veel te veel om de exploitatie rendabel te maken. Volgens internationale deskundigen zou het Nederlandse hogesnelheidsspoor jaarlijks niet meer dan 60 miljoen euro (132 miljoen gulden) waard zijn.

Minister Netelenbos wilde echter minstens 100 miljoen euro per jaar binnenhalen, omdat de aanleg van het Nederlandse deel van de HSL-Zuid veel duurder is geworden dan was voorzien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden