Hotel Krasnapolsky moet een chiquere uitstraling krijgen

De buitenportier is vanmiddag onvindbaar en het vaalrode tapijt in de lobby is vanwege snippers en snoeppapier duidelijk toe aan een stofzuigbeurt. Niet alles aan het legendarische vijfsterrenhotel Krasnapolsky aan de Dam tegenover het Koninklijk Paleis in Amsterdam ademt grandeur.

AMSTERDAM - 'Dat was ook het eerste dat mij opviel', zegt Alphons Spaninks van investeringsgroep Axa Real Estate. De investeerder koopt het hotelcomplex voor 157 miljoen euro van de Spaanse eigenaar NH Hoteles, zo werd maandag meegedeeld.


Een algehele 'upgrading' van Krasnapolsky staat daarom als eerste op het programma. Axa investeert 38 miljoen euro in betere kamers en een chiquere uitstraling. De prijzen worden vervolgens 'aangepast aan de kwaliteit'.


Het hotel wordt dus luxer en duurder. Volgens kenners is daar zelfs in moeilijke economische tijden nog steeds een markt voor. 'In het segment luxe nichehotels wordt het wel een beetje veel', zegt bestuurder Hans Vugts van Koninklijke Horeca Nederland. Volgend jaar opent bijvoorbeeld ook het prestigieuze Waldorf Astoria een vestiging in Amsterdam.


'Maar Krasnapolsky staat op de beste locatie van Nederland', vervolgt hij. 'Als men kans ziet er een mooi luxe vijfsterrenhotel van te maken, wat het volgens mij nu nog niet echt is, moet het mogelijk zijn daar op lange termijn rendement uit te halen.'


Investeerder Axa beheert geld van institutionele beleggers in Azië en Europa, waaronder verzekeraars en pensioenfondsen. Het heeft al zes andere hotels in België en Frankrijk in bezit.


'Ook volgens ons is de markt van up-scale hotels in Amsterdam nog niet verzadigd', zegt Spaninks. 'Wij zijn altijd geïnteresseerd in goed renderende hotels in de Amsterdamse binnenstad.'


NH Hoteles blijft Kranspapolsky de komende 25 jaar exploiteren, zo is vastgelegd. Gedwongen door ondermeer een schuldenlast van 600 miljoen euro is de Spaanse de hotelketen sinds 2010 bezig om beheer en eigendom van hotels van elkaar te scheiden.


Van de 35 Nederlandse NH-hotels werden er 12 te koop gezet. Aanvankelijk gold dat niet voor kroonjuweel Krasnapolsky, maar dat veranderde toen de drie- en viersterrenhotels moeilijker te verkopen bleken dan verwacht.


De Nederlandse hotelbranche verwacht dit jaar na een aantal jaren krimp weer een omzetstijging van ongeveer 3 procent, zowel door prijsstijgingen als hogere bezetting, voorspelt een marktanalyse van de Rabobank maandag. Het aantal buitenlandse gasten groeit en compenseert deels de terugval van zakelijke congressen.


Zakelijke boekingen vormen een steeds kleiner aandeel van het totaal. In 2012 had ruim de helft een vrijetijdskarakter; ruim 10 procent méér dan het jaar ervoor. Een andere trend is dat kamers steeds minder vaak bij het hotel zelf geboekt worden geboekt. Bijna éénderde van de boekingen gebeurt nu online via intermediairs.


Rond de hoofdstad en Schiphol blijft de markt het gunstigst. Daar verblijft de helft van de buitenlandse gasten en kost een hotelkamer gemiddeld 180 euro per nacht. Met 78 procent heeft de regio ook veruit de hoogste bezettingsgraad. In de provincies is de kamerbezetting gemiddeld 60 procent, ondanks de lagere kamerprijs.


Landelijk daalde de gemiddelde kamerprijs vorig jaar met één euro, van 98 tot 97 euro. Voor 2013 verwachten de hoteliers een stijging tot 98 euro. Dat niveau ligt nog steeds ruim onder het niveau van 2007.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden