Horizontaal slapen na een kaasplankje met port

Twee dagen New York. Heen en terug met KLM Business Class. De nieuwe stoelen kunnen helemaal plat (met dank aan Doutzen Kroes). En tv-kijken wordt een bioscoopervaring.

'Ga je mee naar New York?', vraagt de dame van luchtvaartmaatschappij KLM aan de andere kant van de lijn. Een vreugdesprong aan mijn kant volgt. New York! The City that never sleeps!


Jarenlang was de Amerikaanse metropool bij Nederlanders de onbetwiste nummer één als bestemming voor een stedentrip. Tot Londen haar die officieuze eretitel dit jaar wist te ontfutselen. Maar ja, dat komt natuurlijk door al die toeristen die een bezoek aan de Britse hoofdstad brengen omdat die vorig jaar het schitterende decor was van de Olympische Spelen.


'Twee dagen. We vliegen business class', onderbreekt de KLM-dame de gedachtenstroom. Opeens slaat de twijfel toe. Business class? En dat met KLM?


Soms zijn meer luxe en comfort voldoende argumenten om voor een ticket dieper in de portemonnee te tasten. Zeker als je vanuit Schiphol ruim zes uur moet vliegen naar luchthaven JFK in New York . En ook nog eens - het blijft vliegen naar de Verenigde Staten - uren aan wachten en veiligheidscontroles kwijt bent. Dan biedt de duurdere business class meestal meer reisgemak en een mooiere vliegervaring dan de 'doodgewone' toeristenklasse.


Maar plots moet ik ook denken aan het wereldberoemde fotomodel Doutzen Kroes, die zich begin juni, na een klus in New York, openlijk beklaagde over de businessclass-stoelen van de KLM. Kroes was er niet over te spreken dat ze niet kon slapen omdat de stoelen in het toestel niet helemaal horizontaal konden.


'Kom op KLM wanneer komen die nieuwe stoelen. Dit mogen jullie geen business class meer noemen. Glijbaanstoelen, jammer, afzet, fail', twitterde het 28-jarige Friese fotomodel .


Toegegeven, de KLM reageerde door Kroes te verzekeren dat snel zou worden begonnen met de eerder aangekondigde upgrade van de business class. Een onderhoudsbeurt die, zo verzekerde de luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van de nieuwe business class, was ingegeven door reacties van frequente reizigers. Maar ook door de wens van de KLM om niet verder achterop te raken bij Arabische en Aziatische concurrenten.


De KLM gaat het 300 miljoen euro kostende ombouwproject over drie jaar uitsmeren. Eerst zijn de 22 toestellen van het type 747 aan de beurt, later worden ook de zeventien 777's van de luchtvaartmaatschappij aangepakt.


'We vliegen met de nieuwe World Business Class-stoelen', klinkt aan de andere kant van de lijn. Dus meld ik mij enkele dagen later op Schiphol voor een retourtje New York.


Direct bij binnenkomst in de business class valt het nieuwe en veelgeprezen Dutch Design-interieur op van de Nederlandse ontwerpster Hella Jongerius. Vrolijke stippen in de wanddecoratie en het tapijt van de cabine. Stoelen in warme tinten als nightblue, aubergine en mud grey. En wat een ruimte. Het aantal stoelen is teruggebracht van 42 naar 35. En eindelijk is gedacht aan extra opbergruimte naast de veel ruimere stoel en onder het imposante televisiescherm.


Dat is maar goed ook, want de meegebrachte rolkoffer voldoet weliswaar aan de afmetingseisen van de KLM, maar past met geen mogelijkheid in de bagagebakken in de upper deck, de bovenste verdieping van het toestel. Alle rolkoffers verdwijnen dan ook in een speciale locker. Denk er dus aan er tijdig uit te halen wat je tijdens de vlucht nodig hebt.


Het is misschien wel het enige minpuntje van de nieuwe World Business Class. Nou vooruit: bij KLM heb je, anders dan bijvoorbeeld bij Etihad, nog vaste momenten voor de maaltijden. Daar staat tegenover dat de KLM-stewardess liefdevol een kaasplankje en een glaasje port heeft klaargezet als ik na een kort slaapje de ogen weer open doe.


En dan heb ik niet eens uitgebreid stilgestaan bij het ruim drie keer zo grote televisiescherm. Een heuse bioscoopbelevenis, al kunnen je reisgenoten precies zien naar welke film je zit te kijken. De kans is dus klein dat Nederlandse films als Alleen Maar Nette Mensen (2012), waarvan de vertoning veel klachten van KLM-passagiers opleverde vanwege de expliciete scènes, nog vaak aan boord zullen worden vertoond.


Maar wie wil er nog urenlang films kijken, als je helemaal plat kunt liggen op je stoel?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden