Horeca zoekt heil in winkeltjes
Steeds meer horeca-ondernemers lanceren een 'shopconcept' in de zaak, constateert Horeca Entree, het vakblad voor de horeca. Een restaurant of cafombineren met verkoop van bijvoorbeeld cadeaus, boeken of tafels brengt 'toegevoegde waarde, onderscheid en beleving'....
Lunchcaflixum in Nijmegen verkoopt naast broodjes achter in de winkel ook cadeau-artikelen. Het blijkt een succes. 'Het geheim zit 'm denk ik in de verrassing', zegt eigenares Jeannine Sok.
'Mensen komen hier om te lunchen en worden verrast door de winkel.' Het horecadeel en de winkel versterken elkaar. 'Zonder de winkel zou het lunchcafiet zo succesvol zijn en andersom.'
De combinatie blijkt niet eenvoudig uit te voeren. 'Wie een horeca-onderneming kan runnen, kan niet automatisch ook een winkel managen. Het vergt een enorme organisatie om naast je horeca-onderneming ook producten te verkopen', zegt restaurateur Haje Jager.
Het is ook nog maar de vraag of ondernemers horeca en detailhandel met elkaar mogen combineren. Daar waar de Drank & Horecawet geldt, mag immers niet zomaar alles verkocht worden. Alleen bijverdiensten door verkoop van condooms en sigaretten zijn officieel toegestaan. De controle op naleving van de wet is sterk aangescherpt. Betekent dit het einde van de horeca-winkel-combi?
Koninklijk Horeca Nederland denkt dat veel zaken die nu gedoogd worden binnenkort bezoek zullen krijgen. 'Het is de detailhandel toegestaan om koffie, gebak, fris en maaltijden te serveren voor nuttiging ter plekke, dus waarom omgekeerd niet?'