Horeca plooit zich naar wensen fietser

Wie op pad is met de fiets, weet zich blijkens uitnodigende logo's of vermeldingen aan de gevels op veel plekken verzekerd van een warm onthaal. In Noord-Brabant en Zeeland zijn er 'fietscafés', Limburg heeft 'fietsvriendelijke hotels', op fietshotels.nl stellen zich accommodaties voor die ook al het beste met de wielrijders voorhebben.


De Stichting Landelijk Fietsplatform, verantwoordelijk voor het netwerk van fietsroutes in Nederland, meent dat er sprake is van een wildgroei aan etiketten. Eén uniform label moet verwarring voorkomen. 'Fietser welkom!', is het motto dat de dolende recreant zekerheid gaat bieden.


Bedrijven in drie categorieën - daghoreca, logies en campings - krijgen het logo als ze aan een reeks criteria voldoen. Ze mogen zich niet verder bevinden dan 1 kilometer van een knooppuntennetwerk of 5 kilometer van een Lange Afstandsroute (LF). Van mei tot september moeten ze minstens vijf dagen per week vanaf 11 uur open zijn. Fietsers kunnen erop vertrouwen dat er een pomp, een bandenplaksetje, kaarten en een oplaadpunt voor de accu beschikbaar zijn. Logeerbedrijven zijn verplicht ook gasten voor één nacht te accepteren. Er moet gelegenheid zijn fietsen veilig te stallen en kleding te drogen. Op campings hoort er altijd een plek vrij te blijven.


Niet voorgeschreven, maar 'pluspunten' zijn het aanbieden van bagagevervoer, fietsverhuur, een overdekte kookgelegenheid en gratis meerdaagse parkeermogelijkheid voor de auto. De bedoeling is dat vrijwilligers, die nu toezien op de kwaliteit van de fietsroutes, steekproefsgewijs de ondernemingen gaan controleren.


Voor 'Fietsers welkom!', is het Landelijk Fietsplatform te rade gegaan in Duitsland en Vlaanderen, waar met 'Bett und Bike' en 'Fietsvriendelijke logies' al ervaring is opgedaan. Marketingcoördinator Leon Hoogsteen: 'Nederland is een fietsland bij uitstek, maar dit is er simpelweg bij ingeschoten. Veel bedrijven zijn al min of meer ingesteld op de komst van fietsers.'


In Salland is een eerste proef achter de rug. Aanvankelijk meldden zich 70 bedrijven, maar nadat ze 75 euro hadden moeten betalen voor inschrijving, plus een jaarlijkse bijdrage van 50 euro, bleven er 30 over. Volgens Hoogsteen moet het initiatief zich 'als een olievlek' over het land gaan verspreiden. Bij bestaande labels als de fietscafés in Noord-Brabant en Zeeland wordt aansluiting gezocht. Dat geldt niet voor het netwerk Vrienden op de Fiets, dat goedkope overnachtingsmogelijkheden aanbiedt, en de eenvoudigste natuurkampeerterreinen. Hoogsteen: 'Wij richten ons echt op commerciële activiteiten.'


Er zijn nu 200 bedrijven bij 'Fietsers welkom' aangesloten. Het platform denkt dat uiteindelijk 500 ondernemingen het label gaan voeren. Uit de horeca komen al signalen dat het bezoekersprofiel van de cafés er snel door kan veranderen - minder stamgasten, meer mannen en vrouwen in koersbroek, azend op koffie met appelgebak. Volgens Hoogsteen is het nog te vroeg om dat te kunnen vaststellen.


In Duitsland is de formule van Bett und Bike in elk geval een succes: het aantal aangesloten bedrijven, ruim 200 vanaf het begin in 1995, is inmiddels gegroeid tot meer dan 5.200. De bijbehorende gids heeft een oplage van 30 duizend, zo'n 270 duizend fietsers leggen jaarlijks aan. Volgens Kerstin Lemming van de Duitse fietsersbond ADFC zijn er goede argumenten om ondernemers ertoe te bewegen zich aan te sluiten. 'Er is een lage investering voor nodig. En je krijgt aangename, en dikwijls kapitaalkrachtige gasten binnen. Moe en hongerig. Ze willen graag eten en drinken.'


Op een symposium, vorige week aan de vooravond van de Fiets- en Wandelbeurs in Amsterdam, klonk de dringende vraag deelnemende bedrijven extra criteria op te leggen. De fietser moet er de bidon met water kunnen vullen, maar vooral, zonder dat hij een consumptie neemt, gratis naar het toilet mogen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden