Hopen op de magie van Harry Potter

De nieuwe broodheren kunnen tevreden zijn: BOL. com, sinds een half jaar op eigen benen, maakt winst, voor het eerst in zijn bestaan....

Zou de vorige eigenaar, de Duitse mediakolos Bertelsmann, al spijt hebben van de verkoop?

We moeten niet te vroeg juichen, waarschuwt Daniel Ropers, directeur van BOL. com. Oké, de winstgevendheid is een half jaar bereikt dan verwacht, maar die is nog te klein om het hele jaar positief af te sluiten. 'Maar ik ga ervan uit dat we heel 2004 winst maken', klinkt Ropers strijdlustig.

Het is hem geraden. Winst binnen een jaar was een van de eisen die de nieuwe eigenaren – Holtzbrinck NetworXs, T-Online Venture Fund en Weltbild – stelden, toen ze begin mei BOL-. com uit de internetboedel van Bertelsmann overnamen.

Een andere voorwaarde is de verdubbeling van de omzet in vijf jaar tijd. Dat lijkt Ropers meer moeite te gaan kosten. Vorig jaar sloot BOL. com de boeken met 26 miljoen euro aan inkomsten. Het derde kwartaal, laat de webwinkel nu weten, werd een recordomzet geboekt van 9,5 miljoen euro.

Dat komt neer op een maandomzet van om en nabij de drie miljoen euro, een som die in de zes maanden voorafgaand aan het recordkwartaal kennelijk niet is bereikt. Erger zelfs: drie miljoen euro heette in januari al een recordomzet te zijn. In dit tempo laat de gewenste omzetverdubbelinglanger op zich wachten – in het ongunstigste geval een jaartje of dertien.

Ropers laat zich niet voor één gat vangen. BOL. com is sinds de overname ook computerspellen en software gaan verkopen. Sinterklaas en Kerstmis komen eraan, met bijbehorende verkoopcijfers. In november laat J. K. Rowling het nieuwste avontuur rond tovenaarsleerling Harry Potter het licht laat zien. Vijftienduizend Nederlanders hebben al een bestelling geplaatst.

Wat webwinkels als BOL. com parten speelt, is de afvlakkende groei van de online detailhandel. De brancheorganisatie Thuiswinkel. org waarschuwde daar eind september al voor. De omzet komt dit jaar voor het eerst boven het miljard euro uit en dat is een reuzensprong ten opzichte van jaren geleden, maar de stijging ten opzichte van vorig jaar is klein: aan bestellingen per postorder of via internet werd toen 937 miljoen verdiend.

Ook Ropers ziet de grenzen naderen. In mei zei hij te verwachten dat het plafond aan online bestedingen in 2005 wordt bereikt. Het eerste lustrum van BOL. com – volgend jaar maart – belooft een sobere aangelegenheid te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden