'Hoorcollege is niet meer van deze tijd'

Het moet afgelopen zijn met het hoorcollege aan de universiteit vinden Amerikaanse medici, dertig jaar nadat de Maastrichtse rector magnificus Harmen Tiddens dit al betoogde.

AMSTERDAM - Stanford-onderzoekers Charles Prober en Chip Heath betogen in het gezaghebbende medische tijdschrift New England Journal of Medicine: 'Studenten worden vandaag op ruwweg dezelfde manier onderwezen als toen de gebroeders Wright nog aan het eerste vliegtuig sleutelden.'


Hun remedie lijkt veel op wat Tiddens 'probleemgestuurd onderwijs' noemde: het leren van basiskennis doen de studenten zelf, naar de universiteit komen ze alleen voor praktijkgerichte, spannende oefeningen. 'Waar mogelijk moeten we inspelen op nieuwsgierigheid, de perfecte brandstof voor leren', aldus de artsen. Er is steeds meer experimenteel bewijs dat studenten zonder hoorcollege hogere cijfers halen en gemotiveerder zijn.


Het is de vraag of dat in het echt ook zo werkt, zegt Jules Pieters, hoogleraar curriculuminnovaties aan de Universiteit Twente. 'Hoorcolleges zijn ook kosteneffectief. Het organiseren van practica en werkcolleges kan uiteindelijk wel eens minder efficiënt zijn.' Al in diverse universiteitssteden gingen studenten om die reden de barricades op als er hoorcolleges werden geschrapt: ze klaagden dat ze minder goede docenten kregen.


De discussie over het hoorcollege 'is er een die van tijd tot tijd de kop opsteekt', zegt Pieters. 'Dit zal vast niet de laatste keer zijn.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden