Hoop in een potje

Strak, wit en geen display te zien: Skins Cosmetic Lounge in Amsterdam lijkt geheel niet op de doorsnee parfumerie. Ook wat betreft het aanbod niet: Skins voert het soort hippe cultmerken waar de buitenlandse modebladen mee vol staan, maar die hier tot dusverre niet te krijgen waren....

Eigenaren Philip Hillege (29) en Michiel Poelmans (31) leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding commerciële economie. Hillege werkte daarna een tijd voor een Nederlands cosmeticamerk, Poelmans had een restaurant. De laatste kreeg het idee nieuwe cosmeticamerken te importeren - enter Hil le ge. Zeven merken voert Skins, dat eind vorig jaar openging, en die heeft het bedrijf exclusief voor Nederland. Aesop, uit Australië, maakt 100 procent botanische verzorgingsproducten, verpakt in sobere apothekerspotten. Hun Fabulous face oil (fl.85,-), een gezichtsolie die heel snel in de huid trekt, is Skins' best verkopende product. De spullen van het Amerikaanse Philosophy - 'Probleemoplossend gericht', volgens Poelmans - zou je alleen voor de namen al aanschaffen. The common man (fl.85,-), bijvoorbeeld, is een licht verdovende scheercrème (bijna eenderde van de cliëntèle van Skins is man), Hope in a jar een moisturizer en The damage is done (fl.75,-) een speciale crème voor zonbeschadigde huid - van valse beloften kun je het merk in ieder geval niet beschuldigen. Voorts zijn er qua huidverzorging nog Fresh, een Amerikaanse verwenlijn met bijzondere ingredienten als sake - Poelmans: 'Mensen die in sakefabrieken werken, hebben heel mooie handen' - en Wu uit Hongkong, dat enkel traditionele Chinese ingrediënten gebruikt. Make-up is er van Bloom (meisjesachtig fun-merk uit Austra lië) en Laura Mercier (visagistenlieveling uit de vs). Mr. Mascara, ten slotte, is een Engelse firma die over de hele wereld handigheidjes als een bleker voor gele nagels (fl.18,-) verzamelt.

Skins' interieur doet sommige passanten wellicht afschrikken, maar dat is niet de bedoeling. Hillege: 'Wij beoordelen niemand op uiterlijk. En je mag alles proberen. Wij zijn heel makkelijk met het weggegeven van samples. Kunnen we ook doen, natuurlijk: als het bevalt, moet je wel bij ons terugkomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden