Hoogleraar filantropie: keurige opbrengst

Hoogleraar filantropie Theo Schuyt noemt de ruim 18,5 miljoen euro van de inzamelingsactie voor de Filipijnen 'een keurige opbrengst'.

Meisjes van Filipijnse komaf zoeken troost bij elkaar in het Beeld en Geluid op het Mediapark tijdens de afsluiting van de Nationale Actie Filipijnen voor Giro 555Beeld anp

De charitasonderzoeker, als hoogleraar sociale wetenschappen verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, verwacht dat het resultaat de komende dagen nog wel zal oplopen tot een bedrag tussen de 20 en 25 miljoen euro.

'Voor een sobere actie op televisie en radio zonder algehele volksmobilisatie is dat een heel goede opbrengst', zegt Schuyt in een reactie op de inzameling via Giro 555.

Met de huidige opbrengst komt de actie voor de slachtoffers van de tyfoon Haiyan voorlopig niet in de top 10. Op nummer 10 staat de actie voor de droogte in de Hoorn van Afrika uit 2011. Toen werd 25 miljoen euro opgehaald. De actie voor de tsunami in Azië (2004) blijft onbetwist nummer een met 208,3 miljoen euro aan giften.

De Nederlandse bevolking heeft de afgelopen dagen gemiddeld iets meer dan 1 euro per inwoner gestort op Giro 555. De economische situatie is volgens prof. Schuyt nauwelijks van invloed geweest op het geefgedrag. 'Nederland is nog nooit zo rijk geweest, al is het misschien ongelijk verdeeld. Maar internationaal gezien behoort Nederland tot de koplopers bij inzamelingen.'

Van grotere invloed is volgens hem de opzet van de actie geweest. Voor een goed resultaat moet aan drie voorwaarden worden voldaan: bekendheid met de actie, bereidheid om daarvoor te geven en gevraagd worden om te geven.

Schuyt: 'Aan de eerste twee voorwaarden is voldaan, maar het vragen om geld is ditmaal minder zichtbaar geweest. De scholen zijn niet massaal in actie gekomen en langs de deuren gegaan. De bedrijven zijn evenmin gemobiliseerd. Als ABN Amro geld geeft, kunnen ING en Rabo niet achterblijven.'

Volgens hem had het resultaat misschien beter kunnen zijn wanneer de actie grootser was aangepakt. 'Dan moet je er een enorm theaterstuk met amusement van maken, inclusief smartelijke beelden en Paul de Leeuw. Nu is gekozen voor informatie in plaats van amusement. Dat heeft gevolgen voor het resultaat', aldus Schuyt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden