Hoogbegaafd presteren in eigen klas

Veel ouders met hoogbegaafde kinderen zitten met de handen in het haar. Ze merken aan hun kinderen dat ze zich vervelen op school, de aansluiting met leeftijdgenoten missen, en vaak zelfs minder presteren dan hun klasgenoten....

Van onze verslaggever Robin Gerrits

Nu bekend is geworden dat ‘het Olympus’ een afdeling begint voor hoogbegaafde kinderen, melden ouders van heinde en verre zich aan. O’Connor: ‘We hebben plaats voor 25 leerlingen en al meer dan genoeg aanmeldingen.’ Op termijn moet het project uitgroeien tot een aparte afdeling, met eigen docenten.

In Zwijndrecht begint het Walburgcollege komend schooljaar een aparte afdeling, voor in eerste instantie 10 tot 20 kinderen. ‘We gaan werken volgens het topdown-leerconcept van Leonardo’, zegt directeur Frans Coers. ‘Hoogbegaafde kinderen leren namelijk niet stapje voor stapje, maar met grote sprongen en vullen dat later in.’ Volgens Coers is het van belang deze kinderen bij elkaar te zetten. ‘Dan ontwikkelen ze zich beter, en zullen ze zich ook later ambitieuzer opstellen in de maatschappij. Tussen kinderen met een gemiddelde intelligentie worden ze geremd, en raken ze gefrustreerd. Menigeen haakt dan af.’

Al een paar jaar bestaan ook de zogenoemde Begaafdheidsprofielscholen, vergelijkbaar met scholen die zich toeleggen op cultuur of sport (LOOT). Sinds deze maand bezitten dertien scholen voor voortgezet onderwijs, in onder meer Enschede, Nijmegen, Tilburg en Leeuwarden, een dergelijk certificaat. Over een jaar volgen er nog elf. Volgens projectleider Greet de Boer van het Landelijk Informatiepunt Hoogbegaafdheid van onderwijsadviesbureau CPS gebeurt dat deels met aparte klassen, al of niet voor de gehele week, en deels met gemengde klassen. ‘Het belangrijkst is dat binnen het team en de schoolgemeenschap breed aandacht wordt besteed aan deze groep en de specifieke zorg die dat met zich meebrengt.’

De Boer vindt het Leonardo-concept iets te smal, te veel op cognitieve uitdagingen gericht. ‘Een hoog IQ alleen betekent niet automatisch dat je hoogbegaafd bent.’

Het is intensief en kostbaar onderwijs. In Arnhem wordt van ouders jaarlijks 1.000 euro extra schoolgeld gevraagd. Leonardo vraagt, naar draagkracht, tot 1.500 euro per jaar. Hendrickx: ‘Een bijstandsmoeder hoeft dat niet te betalen, maar een chirurg kan dat best. Het schoolbestuur probeert bijdragen te krijgen van gemeente, provincie en bedrijfsleven.’

Op termijn hopen de scholen onder het speciaal onderwijs te vallen, en zo extra geld te genereren. Zowel voor de instelling als, via leerlinggebonden financiering (het ‘rugzakje’), voor de ouders. ‘De politiek moet hier het belang van gaan inzien’, zegt Anita O’Connor van het Olympuscollege. ‘Er is nu alleen aandacht voor kinderen aan de onderkant die extra zorg behoeven. Hier gaat het om kinderen aan de bovenkant. Die hebben ook extra zorg nodig, maar bezitten daarnaast een grote potentie voor de maatschappij. Hier zit de toekomst van ons land.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden