Hoog tijd voor herwaardering van waterverfschilderen

Julius van de Sande Bakhuyzen (1835-1925) Aan de plassen, aquarel.Beeld Teylers Museum, Haarlem

Hartelijk dank voor de kunstbeschouwing van Stefan Kuiper over aquarel (V, 27 februari). Bijna twintig jaar ben ik gespecialiseerd in waterverfschilderen, zoals ik aquarelleren liever noem, en ik heb me altijd verbaasd over het gebrek aan aandacht voor dit medium in de musea.

Wellicht is een van de redenen dat het blijkbaar niet conceptueel, niet vernieuwend genoeg is en weinig stimuleert tot experiment. Ook in veel winkels voor kunstbenodigdheden vind je slechts achterin de winkel kleine tubetjes en blokjes voor aquarel, als kinderspeelgoed, wat de reputatie ook geen goed doet.

Niettemin hebben we behalve de Hollandse Aquarellistenkring ook de Noordelijke Aquarellisten in Groningen, en er zijn in het verleden tentoonstellingen van aquarellen te zien geweest van Kees Verwey in Haarlem en Ton Albers in het Singermuseum, beide gerenommeerde Nederlandse aquarellisten. En niet te vergeten Awash in Colour in het Rijksmuseum in 1996, met een keur aan Amerikaanse aquarellen van meesters als Winslow Homer, Edward Hopper en John Singer Sargent. Geen lullige aquarelletjes, maar volwaardige schilderijen in waterverf, meer dan honderd jaar oud en nog verbazend briljant van kleur.

Het wordt hoog tijd voor een herwaardering en een landelijk aquarellistennetwerk, zoals het Aquarelinstituut van België, al sinds 1973 actief in Vlaanderen. De tentoonstelling in het Teylers Museum is van harte aan te bevelen.

En hopelijk kom ik Harold Schouten van de Hollandse Aquarellistenkring ooit eens tegen, schilderend op een van de stranden.

Ida Mager, Breda

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden