Hoofdredacteuren Russische mediagroep RBK opgestapt

Drie hoofdredacteuren van het Russische mediabedrijf RBK zijn vrijdag na onenigheid met de directie opgestapt. RBK dook in de Panama Papers en publiceerde verhalen over de zakelijke kring rond president Vladimir Poetin.

Het kantoor van RBKBeeld reuters

Het gaat om algemeen hoofdredacteur Elizaveta Osetinskaja, de hoofdredacteur van het dagblad van RBK, Maksim Soljoes, en de hoofdredacteur van de persdienst van RBK, Roman Badanin.

'Recent hebben wij vaak besproken hoe RBK zich verder moet ontwikkelen en in deze gesprekken konden wij over sommige belangrijke kwesties geen overeenstemming bereiken, daarom is besloten uit elkaar te gaan', liet algemeen directeur Nikolai Molibog in een verklaring weten.

Volgens ingewijden zullen veel journalisten de mediagroep in de komende weken eveneens verlaten.

Kremlin-woordvoerder Dmitri Peskov zei tegen het persbureau Interfax dat de Russische autoriteiten de hoofdredacteuren van de RBK-mediagroep niet onder druk hebben gezet hun werk neer te leggen.

Panama Papers

RBK is een van de weinige onafhankelijke mediagroepen die in Rusland zijn overgebleven. De groep haalde zich de woede van het Kremlin op de hals met zijn berichten over de Panama Papers. De problemen begonnen al twee jaar geleden, maar zijn verergerd sinds het mediaconcern heeft gepubliceerd over Kirill Sjamalov, de schoonzoon van president Poetin die in enkele jaren is uitgegroeid tot miljardair.

Het Kremlin heeft zich waarschijnlijk ook geërgerd aan de verhalen van RBK over de onthullingen uit de Panama Papers over de cellist Sergej Roldoegin, een boezemvriend van Poetin, die 2 miljard dollar in offshorefirma's zou hebben ondergebracht. Onduidelijk is waar hij dat fortuin vandaan heeft.

Derk Sauer

De Nederlandse media-ondernemer Derk Sauer was tot vorig jaar directeur bij het bedrijf, maar stapte op na stevige kritiek van het Russische parlement. 'Nergens in de Europese Unie staan er Russen aan het hoofd van grote media-organisaties. Sauer zwaait de scepter bij RBK op zo'n manier dat het een negatieve invloed heeft', luidde de kritiek.

Sauer heeft nu een hoge functie bij Onexim, het moederbedrijf van RBK. Onexim is de investeringsmaatschappij van de Russische miljardair Michail Prochorov. De Russische justitie is een fraudeonderzoek begonnen naar Sauer en de leiding van RBK. Sauer ontkent dat er bedrijfsfraude is gepleegd.

Lees ook

Volgens Sauer is het fraudeonderzoek een poging RBK, een van de weinige onafhankelijke mediabedrijven, onder druk te zetten.

Derk SauerBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden