Hoofddoekjes halszaak voor leiding Iran Air

'Wilt u uw hoofddoekje omdoen, alstubieft?' De bazige, gesluierde stewardess laat er geen twijfel over bestaan: dit is geen verzoek maar een bevel aan alle vrouwen om zich op islamitische manier te kleden....

THE GUARDIAN

The Guardian

TEHERAN

Mouwloze bloesjes en spijkerbroeken zijn ook taboe. Een lange jas, die de lichaamsvormen verhult, en een lange broek vormen de vereiste kledij. Alcohol is uiteraard strikt verboden bij 's werelds meest islamitische luchtvaartmaatschappij. De aan boord vertoonde films zijn allemaal Iraans, geven een beeld van een moslimmaatschappij, stijl Teheran, waarin alle vrouwen zwaar gesluierd zijn.

Ben je bang dat je te weinig hebt gebeden, dan is er alle gelegenheid toe. In het vliegtuig is een speciale gebedsruimte ingericht tussen de toiletten en de trap naar de eerste klasse. Zij is voorzien van een verlichte pijl die voortdurend de ligging van Mekka aangeeft.

'Dat is voor ons moslims net zo belangrijk als eten en de toiletten', zegt een bebaarde steward. Inderdaad, tijdens de vlucht wordt druk gebruik gemaakt van de ruimte door mannelijke passagiers. Er is nog geen aparte gebedsgelegenheid voor vrouwen.

Iran Air is wat in verwarring geraakt op welk tijdstip de strenge regels voor vrouwen moeten ingaan. Zelfs Saudia, de maatschappij van het toch zeer islamitische Saudi-Arabië, gebiedt vrouwen pas vlak voor de landing hun kleding aan te passen. Bij Iran Air worden de voorschriften echter al afgedwongen als het toestel nog op een Europees vliegveld staat.

Stewardess Nasran ontkent dat overigens: 'Als een vliegtuig tussen twee Europese steden vliegt, dan hoeven vrouwen hun kledij niet aan passen. Op een van onze diensten landen we in Rome en vliegen vervolgens door naar Parijs. Dan mogen passagiers dragen wat ze willen. Maar als we van of naar Iran vliegen, wordt vrouwen gevraagd een hoofddoekje te dragen.'

De normen en waarden van de Iraanse revolutie kosten de staat een lieve duit. Veel stoelen blijven leeg en de luchtvaartmaatschappij moet grote kortingen geven om klanten te krijgen. 'Voor de revolutie was Iran Air aan het uitgroeien tot een internationale luchtvaartmaatschappij als British Airways of Air France. Nu zijn de vliegtuigen halfvol met Iraniërs met goedkope tickets', zegt de econoom Fereydoun Khoie, hoofdredacteur van het blad Iran Today.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden