Hongaars Sziget enorm in trek bij Nederlanders

Het Hongaarse festival Sziget gaat vandaag van start. Het festival, dat van 8 tot en met 15 augustus plaatsvindt op een eilandje in Boedapest, is in enkele jaren tijd zeer populair geworden bij Nederlanders. Reisden er in 2004 nog maar een schamele 160 Nederlanders af, vorig jaar waren het er al 10.000 en dit jaar zijn er zelfs zo'n 15.000 Nederlanders in Boedapest.

De brug naar het eiland. Beeld epa

Nederlanders zijn inmiddels de grootste groep buitenlanders op Sziget, dat met bijna 400.000 bezoekers het grootste muziekfestival van Europa is en al sinds 1993 bestaat. Op de camping van het festival zullen dit jaar zelfs evenveel Nederlanders als Hongaren staan. Is het de Hollandse zuinigheid die de Nederlanders doet uitwijken naar het relatief goedkope festival, of zit er meer achter?

Geld:
Waar in Nederland de festivalprijzen almaar stijgen, kost een kaartje voor een volle week op Sziget - inclusief camping - 170 euro. Ter vergelijking: 3 dagen Lowlands kost 155 euro en een weekend Pinkpop kost 150 euro. Als je geluk hebt en een kaartje hebt kunnen bemachtigen voordat het is uitverkocht tenminste. De line-up doet met Interpol, Skunk Anansie, Pulp en het Nederlandse Go Back To The Zoo niet onder voor die van festivals in eigen land. Ook de consumptie op het festival zelf is fors goedkoper dan in Nederland. De hoeveelheid bier die er doorgaans op een festival geconsumeerd in acht genomen, scheelt dit toch een slok op een borrel.

Regen:
In Hongarije kun je in de zomer op net zulk lekker weer rekenen als in Italië en Spanje. In augustus kunnen de temperaturen makkelijk oplopen tot 26 à 27°C en is de neerslag beperkt. Hier dus geen regenlaarzen als favoriete festivalkledij.

Vakantie:
Vanwege dit lekkere weer, en de duur van het festival, is een weekje kamperen op Sziget een goede vakantiebestemming voor Nederlanders. Het concept festivalvakantie is in opkomst. Niet zelden plakken de festivalgangers er nog een paar dagen aan vast.

Interesse:
'Nederlanders zijn avontuurlijk en houden van diversiteit. Sziget is eigenlijk Oerol, Lowlands, Dynamo en Mysteryland tegelijk. Daar waar Duitsers misschien liever een festival hebben dat geheel gericht is op 1 discipline, bijvoorbeeld hardrock, waarderen de Nederlanders juist de verschillende muziek, podia en mensen'. Dit is althans de verklaring die de internationale promotor van Sziget tegen NOS op 3 geeft voor de populairiteit onder Nederlanders. Andras Berto, verantwoordelijk voor de foreign communications, verklaart de populariteit naast deze 'interesse in andere kunstuitingen' ook met de 'internationale oriëntatie van Nederlanders' in het algemeen.

Promotie:
Sziget probeert met een internationale promotie-campagne ook bewust Nederlanders, en andere Europeanen, naar het festival te lokken. Onder andere muziekzender 3FM organiseert speciale treinreizen naar het festival, een ritje van 22 uur, dat volgens bezoekers een belevenis op zich is.

Volg de Volkskrant op Twitter

Word fan van de Volkskrant op Facebook

Beeld epa
Beeld epa
Beeld epa
Beeld epa
Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.