Hondsbrutale leugenaars bij Schiphol hebben schijt aan alles en iedereen

Ons land kent geen krachtiger lobby dan de luchtvaartlobby

Foto de Volkskrant

Schiphol presenteerde gisteren een nieuwe milieueffectrapportage (mer) over de geluidsproblemen rond de luchthaven en wat blijkt: de overlast is nog veel lager dan directeur Jos Nijhuis altijd al dacht en de omwonenden moeten dus niet zo zeuren. De schitterende uitkomst is te danken aan toepassing van 'Europese rekenregels' in plaats van het oude Nederlandse rekenmodel. De resultaten komen als geroepen, want Schiphol zit volgend jaar al aan het in 2008 afgesproken maximum van een half miljoen vliegbewegingen in 2020.

Hoe het kan weet niemand, maar Schiphol en cijfers dat is zoiets als een goochelaar met konijnen. Vorig jaar leek er even een truc de mist in te gaan, toen ze een mer hadden laten maken volgens de oude normen. Die moest over, want de overlast was niet goed berekend en bovendien waren er dus nieuwe Europese rekenregels. Maar verdomd, een jaar later doen de cijfers weer precies wat de Hans Kazan van de Haarlemmermeer wil: triomfantelijk uit de hoge hoed komen en iedereen met stomheid slaan.

De nieuwe methode is verfijnder; zo wordt rekening gehouden met het verschil in geluid van binnen- of buitenbocht. Dat is fantastisch. En wat blijkt? Het aantal mensen dat ernstige hinder ondervindt bedraagt dankzij de nieuwe berekeningen 117.500. De norm bedraagt 166.500, dus er kunnen nog 49 duizend ernstig gehinderden bij, ongeveer het inwoneraantal van Middelburg.

Hoewel dus met de huidige passagiersaantallen de boel al finaal in het honderd loopt, dromen ze op Schiphol nu weer van doorgroeien: op naar 600 duizend vliegbewegingen in 2030. En als ze daar in 2025 al op zitten, komt er een nieuw merretje met cijfertjes waaruit blijkt dat het heus wel kan: meer vliegtuigen, minder lawaai, hoppakee.

Vorig jaar juli verscheen het rapport De mainports voorbij, van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), een adviserend orgaan voor de overheid. Er stond in dat we moeten ophouden met het vol inzetten op de groeigroeigroei van mainports Schiphol en Rotterdam, omdat de wereld verandert. Schiphol en de Rotterdamse haven waren best belangrijk, maar hun toegevoegde waarde neemt in het digitale tijdperk sterk af. Dat ze cruciaal zijn voor onze economie - het eeuwige mantra van de Schiphollobby - is volgens de raad gelul van een dronken aardbei. Het advies luidde dat het wellicht verstandiger was te investeren in andere sectoren dan in nóg een landingsbaan voor Schiphol. En beter voor de leefomgeving ook nog.

Hierop ging Mark Frequin ('directeur-generaal bereikbaarheid' van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) finaal door het lint - zoiets doms had hij nog nooit gelezen - en schreef zijn minister, Melanie SvH, een brief waarin ze verklaarde dat we gewoon doorgaan met Schiphol pamperen en dat ze bij het Rli de paarse pokken konden krijgen. En de omwonenden van Schiphol ook. Er zijn mensen die beweren dat ons land geen krachtiger lobby kent dan de luchtvaartlobby en ze hebben gelijk. Benieuwd naar welk bedrijf Schultz van Haegen straks gaat.

Het is niet zo gemakkelijk om te keren op een weg die je vele decennia geleden bent ingeslagen, zelfs al wordt steeds duidelijker dat hij doodloopt. De groei van Schiphol is een dwangneurose van politici en beleidsmakers.

Volgens de luchthaven maakt de mer 'verdere ontwikkeling van Schiphol mogelijk op een duurzame en veilige manier'. Het zijn daar hondsbrutale leugenaars en ze hebben schijt aan alles en iedereen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.