Hondenpsycholoog is kwestie van beschaving

De ingezonden brieven van donderdag 30 juli 2015.

De Mexicaanse hondentrainer Cesar Millan, ook wel bekend als de 'hondenfluisteraar'. Beeld epa
De Mexicaanse hondentrainer Cesar Millan, ook wel bekend als de 'hondenfluisteraar'.Beeld epa

Brief van de dag: Een teken van beschaving

Frans van Oosterhout vindt geestelijke gezondheidszorg voor dieren 'doorgeslagen' ('Hond op de sofa', brieven van 28 juli). Omdat een dier geen mens is en mensen, zoals vluchtelingen, eerder psychiatrische hulp nodig zouden hebben dan dieren. Dergelijke opvattingen hoorde men ook toen in Nederland dierenambulances kwamen. Dan ook maar geen dierenartsen meer? Goede zorg en respect voor dieren (en sowieso voor de schepping) is een teken van beschaving. Dieren hebben gevoel en emoties net als mensen. Een dier leren begrijpen en je invoelen in een dier kan ook voor de mens verrijkend en heilzaam zijn. Als een dier lekker in zijn vel zit, is dat ook prettig voor wie met het dier omgaat.

Vluchtelingen, waar ook ter wereld, hebben ons respect, onze aandacht en onze hulp hard nodig. Een kwestie van beschaving en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar geen vluchteling wordt er beter van als jij je dieren de hulp onthoudt die je hun kunt bieden.

Johan van Knegsel, Eindhoven

MH17

Het vetorecht van Rusland barricadeert het democratisch proces om de daders van de aanslag op de MH17 te berechten. Tegelijkertijd bekent dat land daarmee indirect schuld. Ik stel een crowdfundingactie voor om gelden in te zamelen om in alle grote kranten van zo veel mogelijk (belangrijke) landen uit naam van nabestaanden een advertentie te laten plaatsen met als mogelijke tekst: '298 onschuldigen stierven door een daad waarvoor de schuldigen alleen door een VN-tribunaal kunnen worden berecht. De natie die zo'n tribunaal boycot bekent impliciet schuld. Voor ons nabestaanden geldt dat land dan ook als schuldige, tenzij op andere wijze op grond van internationaal erkende feiten wordt bewezen dat een andere natie/partij/individuen voor deze laffe daad verantwoordelijk zijn.'

Peter Sluijter, Almere

Vlees naar Rusland

'We moeten op zoek naar andere afzetmarkten', zegt Dé van Riet van het COV (Centrale Organisatie van de Vleessector). Omdat Rusland de Nederlandse buikspek niet meer blieft.

Beste Dé, bekijk het eens van de andere kant. Dit is ook een mooie kans om de gigantische Nederlandse veestapel wat af te bouwen. Economische wetten schrijven voor dat minder aanbod óók een prijsstijging in de hand werkt.

Jan Kreuze, Ridderkerk

Een bloemetje graag

Ov-bedrijven stellen dat een nieuwe chipkaart best iets mag kosten. Het materiaal is immers kwetsbaar en de technologie is om de vijf jaar aan vervanging toe en mensen betalen niet alleen voor de productie maar ook voor de dienstverlening eromheen, aldus TransLink Systems.

Welnu, ik heb een goed bericht voor de ov-branche. Mijn kaart, die tot een van de eerste exemplaren behoort, zit goed opgeborgen in een beschermhoes waar hij nimmer uitkomt. Hij wordt automatisch opgeladen en wordt in de beschermhoes contactloos ingecheckt in het openbaar vervoer. Met de kwetsbaarheid valt het dus wel mee.

Over de dienstverlening eromheen kan ik kort zijn: geen! Met vragen, opmerkingen en klachten word je van het kastje naar de muur gestuurd. De Ov-bedrijven verwijzen naar TransLink of de provincie (over tarieven), TransLink verwijst naar de ov-bedrijven voor foutieve transacties en ga zo maar door. 20 procent van de reizen die ik het afgelopen jaar met busbedrijven heb gemaakt, werd niet correct geregistreerd.

Volgens de krakkemikkige app, die TransLink voor de iPhone heeft ontwikkeld, kom ik op plekken waar ik in werkelijkheid nog nooit geweest ben en check ik regelmatig halverwege een lange bustocht uit om vervolgens binnen vijf minuten 40 kilometer verderop weer in te checken. De app die, zelfs na een klacht in 2013, nog steeds niet van een update is voorzien, geeft zelfs geen waarschuwing in dit soort gevallen.

Een door een goedwillende ov-amateur ontwikkelde app, de 'OV Butler', waarschuwt je gelukkig wel, waarna de claimprocedure ingezet kan worden. Thuis wordt geen busreis meer gemaakt zonder grondige controle achteraf over de gemaakte trip en de berekende kosten. Hoezo dienstverlening? Mijn voorstel: een gratis nieuwe kaart en een bloemetje voor alle ongemakken.

H. Visser, Nieuwegein

Dienstweigeren

In de rubriek 'Het eeuwige leven' wordt Leon Wecke 'een van de eerste Nederlandse dienstweigeraars' genoemd. Deze typering behoeft enige nuancering. Wecke was in de jaren vijftig van de vorige eeuw wellicht een van de eerste weigeraars van na de Tweede Wereldoorlog, maar anderen waren hem voorgegaan. Tijdens en na de Eerste Wereldoorlog was er ook al sprake van een relatief groot aantal dienstweigeraars.

Ik noem drie bekende namen: Ab Menist (1896-1942, bestuurder van de Revolutionair Socialistische (Arbeiders) Partij en van het Marx-Lenin-Luxemburg-Front), Henk Eikeboom (1898-1945, anarchist en dichter) en Herman de Man (1898-1946, aanvankelijk anarchist, schrijver van sociaal-realistische romans als Het wassende water). Dit drietal zat in 1918 onder mensonterende omstandigheden met andere dienstweigeraars opgesloten in Fort Spijkerboor, onderdeel van de Stelling van Amsterdam.

Gé Vaartjes, Boskoop

Onbevoegde leraren

Als het fair en logisch gevonden wordt om onbevoegde leraren te vergelijken met onbevoegd werkende piloten of chirurgen (Willem de Heus, lezersbrieven, 29 juli), dan lijkt me dat ik op mijn beurt zeer trots mag zijn: ik heb 2,5 jaar onbevoegd voor de klas gestaan, en al mijn leerlingen leven nog!

Maarten Freeke, Leiden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden