Honda's nieuwste babyboommobiel

Het oude model van Honda's crossover flopte, maar door de groeiende groep 55-plussers is er weer een markt voor auto's met hoge instap en bedaagde rij-eigenschappen.

De fietser mag het toeval dankbaar zijn. En Honda. Had Blik in zijn eigen oude blik gereden, dan was het die donkere regenachtige vooravond anders afgelopen. De fietser negeerde zijn rode stoplicht en stak de drie rijbanen brede weg over. De touringcar op de rechterrijbaan was gestopt voor zijn eigen rode licht. De fietser zal gedacht hebben dat dan iedereen wel stopte. Maar de twee linkerrijbanen, die linksaf sloegen, hadden groen licht. En wat de fietser wel kon weten maar niet besefte, was dat het verkeer op die linkerbanen niet voorbij een touringcar rechts kan kijken. Dus dook de fietser als overstekend wild op voor de koplampen van de Honda HR-V. Nog voor de bestuurder kon reageren, pleegde de auto een rem-ingreep. Dat piepte en kraakte en leek te auto in tweeën te trekken, maar meer dan dat de auto zo goed als tot stilstand kwam, de alarmlichten automatisch inschakelden en de met een koptelefoon uitgeruste fietser ongestoord en zonder het tafereel een blik waardig te gunnen zijn weg vervolgde, gebeurde er niet.

Tot nu toe had de ervaring met dit veiligheidssysteem, dat langzaam standaard begint te worden in duurdere modellen, zich beperkt tot een overbodige remingreep bij de slagboom van een parkeerplaats. Wat resulteerde in een glimlach en de gedachte dat er vandaag de dag toch wel veel overbodigs zit in een nieuwe auto. Niet dus. Het 'stad-noodremassistentiesysteem' is zo gek nog niet. Waarbij gezegd dient te zijn dat de fietser ook nog eens het geluk had dat de Honda al vaart minderde voor de bocht, want het systeem werkt (nu nog) alleen bij een snelheid tussen de 5 en 32 km/u.

Een raar vierkant bakje

Het actieve 'stadremsysteem' is een van de standaardvoorzieningen in de HR-V van Honda, die daarmee voor zijn prijs (25-35 duizend euro) een behoorlijk rijk uitgeruste auto is, waarmee de Japanners weer terug zijn in een segment waar ze ooit pionierden - de kleine SUV, de crossover - en daarna te lang afwezig waren. De eerste HR-V dateert van 1999. Misschien kent u hem nog: een raar vierkant bakje waarvan de verhoudingen helemaal zoek zijn. Het ding staat - ze rijden nog rond - veel te hoog op zijn wielen.

Na zeven jaar stopte Honda ermee, wegens gebrek aan succes. Maar het type werd juist daarná een groot succes. Er is een, niet zo heel gekke, theorie die zegt dat met de groeiende groep 55-plussers auto's met een hoge instap meegroeien.

De crossover waarmee Honda ruim een half jaar geleden zijn rentree maakte op het inmiddels volle podium, is het kleine en bedaagdere broertje van de SUV CR-V. Behalve de naam heeft de nieuwe HR-V uiterlijk niets gemeen met zijn voorganger: hij is onopvallend (als-ie snel voorbijkomt ziet u nauwelijks het verschil met een Mazda CX-3) maar heeft een prettig massieve uitstraling: luister naar het geluid van het dichtslaande portier en u snapt het. In de achterdeuren zitten trouwens de handgrepen fraai verwerkt in de ruit; een frivoliteit die we meer van Italianen gewend zijn. Het is zo'n beetje de enige designuitspatting aan de HR-V, wat in Nederland doorgaans eerder een pre dan een contra is.

Gereden Honda HR-V 1.5 Executive

Prijs 31.550 euro (vanaf prijs HR-V 25.950 euro)

Vermogen 96kW / 130pk

Opgegeven verbruik 5,4 l/100km

Verbruik tijdens test 8,4 l/100km

Energielabel C

Horkerig

Op de website ben je snel klaar met de configurator: de HR-V is er met een 1.5-benzine- of 1.6-dieselmotor. Alle uitvoeringen zijn voorwielaangedreven. Van de bezineversie is een automaat beschikbaar. Die is aan te bevelen, want slechts 290 euro duurder, maar wel horkerig; hij schakelt bij ongeduld pas in een te hoog toerental verder, wat tot veel geschreeuw en weinig wol leidt. Eindelijk weer eens een auto waarbij de rijstand S ('sport') voelbaar veel verschil maakt. Een rustige rechtervoet trouwens ook.

Goed, een bedaagd rijdende auto dus, met een hoge instap en standaard veel (veiligheids)voorzieningen: de doelgroep dient zich vanzelf aan. Als die babyboomers dan ook het geld hebben (minstens 5.000 euro extra) om te kiezen voor de duurste van de drie edities (Comfort, Elegance, Executive), zijn ze bovendien (naast onder meer navigatie, automatische lichtsterkteregeling koplampen en het genoemde botswaarschuwingssysteem) verzekerd van DAB-radio, de digitale opvolger van de FM die niet alleen veel beter klinkt, maar ook een prachtaanbod aan zenders heeft, waaronder de van de fm verdwenen zenders Radio 5 en 6. Inderdaad, helemaal voor de doelgroep.

Hoog is het nieuwe lux

SUV, dat is zó 2010, verzuchtte laatst een collega. Nou, nee hoor. Op of rond de Autosalon van Genève, van 3 t/m 13 maart aanstaande, komt de ene na de andere fabrikant met een nieuwe SUV. Een greep: Bentley Bentayga (vanafprijs 281.221 euro), Ford Edge (56.165); Jaguar F-Pace (60.00); Kia Telluride (nog niet bekend); Maserati Levante (nnb); Nissan Navara (41.577); Seat Ateca (nnb). Wat opvalt in de reclametaal erover: het gaat niet langer over sports en utility (de s en u van SUV) maar louter over luxe en veiligheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden