Hommage aan Maurice Duruflé door het Brabants Orkest

In de Quatre Motets voor koor a cappella van Maurice Duruflé is de klank van het Brabant Koor, vergeleken bij The Gentlemen of St John's, nogal pips en de beweging bijna slepend....

Toch biedt deze cd van het Brabants Orkest genoeg spannende momenten. Duruflé (1902-1986), ook via de kerk met muziek in aanraking gekomen, maar dan als organist, is als componist wat in het vergeetboek terecht gekomen, hoewel zijn Requiem bij koren bekendheid geniet.

Duruflé blijkt geen componist van niemendalletjes. Het trage tempo waarin hij schreef, is af te horen aan de bedachtzaamheid van zijn werken, die door het Brabants Orkest soms wel erg letterlijk genomen wordt.

In opus 6, Trois Danses voor orkest (1932), wordt elke dans langzaam opgebouwd in afzonderlijke gedeelten, gewogen haast bij gevarieerde belichting, meer als een soort beschouwing over dansen.

In het Requiem - opus 9, maar pas vijftien jaar na de Dansen voltooid - hebben alle negen delen een gematigd tempo, met sfeerschakeringen van triestig tot gewichtig. Met zijn statisch pendelende harmonieën klinkt Duruflé hier als Debussy, terwijl de blazerssoli aan Mahler doen denken. Maar altijd behoudend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.