Hollen van talent naar talent

Over de dansers niets dan goeds, al moet hun interpretatie her en der nog fiks groeien.

Dans


De Junior Company. 24/11, Stadsschouwburg Amsterdam. Tournee t/m mei.


Here we live and now, 22/11, Korzo, Den Haag. Daar van 27 t/m 30/11.


Het-ballet.nl Korzo.nl


Het was hollen van talent naar talent, afgelopen weekeinde. Den Haag had het programma Here we live and now, springplank voor choreografen. Amsterdam lanceerde De Junior Company, springplank voor balletdansers. Appels met peren vergelijken heeft weinig zin, maar het is wel frappant dat theaters in den lande kennelijk smullen van jonge dansers in bekende klassieke huzarenstukjes: op voorhand is De Junior Company overal geprogrammeerd. Here we live and now is weliswaar een prima avond, maar toert (nog) niet. Eigentijdse dans verkoopt nooit ongezien, tenzij de maker een bekende naam is of is opgenomen in een showcase als DansClick, een formule die na jaren inmiddels vlotjes verkoopt.


Bij De Junior Company kunnen net of bijna afgestudeerde klassiek geschoolde dansers podiumervaring opdoen. In een regulier gezelschap zouden ze nooit meteen (semi)solistische rollen mogen dansen, hier krijgen ze die kans wel. Het is een lovens-waardig initiatief van Het Nationale Ballet, dat zo zijn eigen reisprogramma en kweekvijver organiseert, en de Nationale Balletacademie.


Hoewel slechts vier van de twaalf dansers ook daadwerkelijk van deze school komen - de rest komt uit het buitenland - is dat niet eens zo'n slecht resultaat: er waren zevenhonderd aanmeldingen en 120 auditanten.


Het programma bestaat uit snippers dansklassiekers (Het Zwanenmeer, The Sleeping Beauty, Diane et Acteon) en een paar moderne balletten. Artistiek coördinator Ernst Meisner, zelf danser bij Het Nationale Ballet, heeft ze aan elkaar gesmeed met filmpjes van repetities die helaas weinig om het lijf hebben; alles is zogezegd een extreem moeilijk hoogtepunt en een fantastische uitdaging. Ook zijn keuzes kunnen soms spannender; waarom bijvoorbeeld dat oubollige Kwintet van Hans van Manen uit 1974?


Over de dansers niets dan goeds: natuurlijk moet met name hun interpretatie her en der nog fiks groeien, maar jonge mensen als deze ga je niet afbreken. Hooguit een extra compliment geven, zoals aan Michaela DePrince, het in de media gehypte weesmeisje uit Sierra Leone. Zij heeft pit, uitstraling, een perfecte timing en een ongelofelijke balans: als zij uit een sprong neerkomt op de neus van haar spitz, staat ze meteen als een huis. Of aan Jessica Xuan, met armen vloeibaar als honing, en Daniel Montero, die al behoorlijk wat humor in zijn lijf heeft.


De Haagse choreografen in Here we live and now, een event van Korzo dat nu voor het eerst samen met het Nederlands Dans Theater wordt gerealiseerd, leveren allemaal kwaliteit. Ondanks enkele mitsen en maren. Het mannentrio Sorrow van Karyn Benquet is subtiel en stemmig, hoewel weinig verrassend. Het te lange duet Of unsound mind van Jasper Luijk wordt gehinderd door onnodig rondrijdende lampen, maar is wel een mooie poging om herinneringen in slowmotionbewegingen te vangen. Een beetje letterlijk, maar wel fijn dramatisch en goed opgebouwd is Le jeune homme et la mort van Jér¿me Meyer & Isabelle Chaffaud, dat wel op tournee gaat, in DansClick. Het is een bewerking van Roland Petits ballet uit 1946 over een jongeman (mooie rol van Rémi Benard) vol verlangen naar zijn geliefde en naar de dood.


Kunst en humor zijn een zeldzame combinatie, vandaar dat I Saw She Saw van NDT-danser Spenser Theberge zo'n verademing is. Hij danst het zelf, samen met Arika Yamada. Deze Japanse kan met haar dwaze motoriek en stuiterende tongklikjes die elke beweging begeleiden zo meedoen met Monty Pythons Ministry of Silly Walks. Hij zit verstopt onder een grote berg papier. Zij vindt hem, vindt hem leuk ook, maar is tegelijk zo ongrijpbaar en oncontroleerbaar als wat. Niet alleen grappig, maar ook aandoenlijk en een beetje triest zelfs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden