Hollen of stilstaan

DE KRANTENLEZER is een ongeduldig mens geworden. Hij wil de krant hebben op zíjn tijd, niet op een tijdstip dat de journalisten, de drukkerij en bezorgers toevallig het beste uitkomt....

Jaren geleden, toen de lezer minder assertief was en de krant nog een meneer, waren alle ogen gericht op de planning van de drukpers. De Volkskrant-redactie kon tot ver na middernacht kopij aanleveren. Die sluittijden zijn vervroegd, want de oplage is de afgelopen decennia fors gegroeid en de krant dikker geworden.

'Er moet dus eerder begonnen worden met drukken, want aan het eind van het proces, bij de bezorging, zat geen rek', zegt Fred Hutson, adjunct-directeur Facilitaire Bedrijven, zeg maar het distributiebedrijf van PCM Uitgevers. De redacties schreeuwden moord en brand. Hoe konden ze nu nog een actuele krant maken?

'Het is vervelend en we begrijpen het goed', beaamt Fred Straus, hoofd transport. 'Maar ja, we blijven het wel over het nieuws van gisteren hebben. Een half uur meer of minder maakt dan weinig uit. Zolang je wél maar de einduitslag van die late voetbalwedstrijd nog kunt meenemen.'

Te laat bezorgen is een doodzonde. Maar of de vertraging nu de schuld is van de redactie, of doordat de drukpers haperde of doordat de wegen spekglad waren, het is altijd de distributie die de schuld krijgt. 'Terwijl die arme bezorger er meestal ook niks aan kan doen dat de krant te laat is', zegt Hutson.

Voor de ochtendkranten gebeurt het werk van het distributiebedrijf in het holst van de nacht. Rond middernacht zijn alle pagina's van deze krant bij de drukkerij. Na drie kwartier kunnen de eerste vrachtwagens worden geladen - die naar Schiphol, Limburg en Groningen. Om half vier moeten alle kranten bij de 25 hubs (verdeelpunten) zijn. Tegen vieren gaan ze van daaruit naar 2500 agentschappen, waar de tienduizend bezorgers de kranten voor hun wijk ophalen. Zij gaan vanaf vijf uur aan de slag om een of twee wijken van elk één uur werk af te werken. In hun tassen zitten de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad.

Natuurlijk lukt die logistieke operatie lang niet altijd en overal voor zevenen, alle inspanningen ten spijt. Per dag zijn er drie à vier abonnees op elke duizend met een klacht. 'Dat vinden we veel te veel, maar je kunt ook redeneren dat 99,96 procent wél tevreden is', zegt Fred Straus. 'Dat doet de PTT ons niet na. Die zijn tevreden als 95 procent van de geposte brieven de volgende dag wordt bezorgd.'

Maar Hutson en Straus beseffen ook wel dat een ontbijt zonder krant heel wat erger is dan een bankoverschrijving die een dagje later arriveert. 'De beleving van die ochtend is flink verstoord. Je kan voor het nieuws wel teletekst opzetten, maar dat is toch anders. Het is net als douchen: dat kan ook met alleen koud water, maar je had je er iets anders bij voorgesteld. Daarom begrijpen we het goed dat abonnees met bezorgklachten heel wat bozer zijn dan ze eigenlijk zouden moeten zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden