Holle mode

Een populaire opvatting aan de feministische borreltafel: die jonge fotomodellen in modeseries en reclamecampagnes zijn niets meer dan een skelet met perfecte afmetingen en een karakterloze, perzikgladde huid erover....

GERT JONKERS

De Rotterdamse kunstenares Amie Dicke (1978) gaat niet al te respectvol om met die modefoto's; ze snijdt met een scalpel het merendeel van de behaagzieke foto's weg. Wat overblijft is zoiets als het bloedvatenstelsel van een modefoto. Denk ook aan het resultaat van een overenthousiaste druipkaars, een zwart gothic spinnenweb, een overblijfsel van een huilbui-met-mascara, Art Nouveau-illustraties, of een prachtig, fragiel lapje kant. De met zwarte inkt aangezette knipsels in Dickes boek Void borrelen van de referenties.

Treffende titel, Void. Hij slaat niet alleen op de 'leegte' die Dicke aan de originele foto's heeft toegevoegd, maar ook op het boek zelf: er staan 29 afbeeldingen in een pak papier van 278 pagina's waarvan de meeste dus leeg zijn. Het boek doet denken aan een dikke modeglossy. De grap is natuurlijk dat modetijdschriften in zekere zin ook zo leeg zijn; ze staan slechts vol vrolijke kletspraat om de ruimte tussen de advertenties en modefoto's op te vullen. En die holle vrolijkheid snijdt Dicke resoluut weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden