Hollandse waar geeft Chinees status

Chinezen slaan niet alleen grote hoeveelheden melkpoeder in. Ook andere Nederlandse producten scoren op Chinese websites. Heineken-flesjes met schroefdop zijn de nieuwe hit.

Jurriaan Nolles
Heineken-flesjes met schroefdop zijn de nieuwe hit in China. Beeld anp
Heineken-flesjes met schroefdop zijn de nieuwe hit in China.Beeld anp

Chinese handelaren hamsteren in Nederland steeds meer producten die ze in eigen land met riante winsten verkopen. Vooral kinderartikelen zijn in trek.

Dat blijkt uit het aanbod op Chinese websites als taobao.com. De Chinese variant op Marktplaats staat vol met Nederlandse producten, zoals Heineken-bier, vitaminenpillen van het Kruidvat en kinderneusspray van Etos. Een pot Omega 3 Visolie van De Tuinen, met de voedingsinformatie in het Nederlands, wordt voor 460 Yuan aangeboden. Omgerekend bijna 70 euro; hier kost dezelfde pot pillen 25 euro.

De grote interesse uit het Oosten is goed nieuws voor producenten en vervoersbedrijven. PostNL meldde vorige maand al dat het een grotere omzet haalt door de enorme hoeveelheid babymelkpoeder die Chinese handelaren naar Azië verschepen. Maar net als bij de run op babymelkpoeder stelt de interesse voor de Hollandse waar producenten ook voor nieuwe dilemma's. Zij willen hun Nederlandse klanten niet teleurstellen.

null Beeld
Beeld

Quotum

Zo kwam Heineken dit weekeinde in het nieuws doordat de bierbrouwer zich gedwongen zag een quotum in te stellen voor bierflesjes met schroefdop. Heineken zegt nog te moeten onderzoeken hoe het komt dat de schroefdopflessen de deur uit vliegen, maar wijst vooralsnog naar Aziaten die het bier opkopen voor de export.

Bij supermarkt Jumbo hebben ze gemerkt dat er in sommige winkels meer vraag naar de flesjes is. Ook de branchevereniging CBL laat weten dat er bij Nederlandse supermarkten een verhoogde interesse is. Heineken kan de kwaliteit van het bier niet controleren als het door derden wordt geexporteerd. De brouwer gaat in overleg met de supermarkten om het probleem aan te pakken.

Er zijn in China bedrijven die bier legaal mogen importeren, maar dan moeten ze wel aan allerlei eisen voldoen. Een van die eisen is een Chinees etiket. Dat is precies wat Chinezen niet willen. 'Ze willen Nederlandse tekst op hun flesje. Anders denken Chinezen dat de kwaliteit minder is. Een Nederlands flesje geeft status.' Volgens Van Weert is een groeiend aantal Chinezen bereid grof geld te betalen voor authentieke westerse producten.

Bovendien is een Chinees product dat via de officiële kanalen in de winkels ligt vaak nog altijd duurder dan een product dat particulieren naar China verschepen, zegt Van Weert. 'Een pak babyvoeding van Nutrilon kost in China 28 euro. En dan staan er nog steeds geen Europese letters op.'

null Beeld
Beeld

Meer vertrouwen in het Westen

Chinezen hebben daarnaast nog altijd meer vertrouwen in westers voedsel dan in hun eigen producten, zegt ook Jochem Manus van der Jagt, van de Hongkong Kamer van Koophandel in Nederland. 'Het gaat te vaak mis', zegt hij. De run op babymelkpoeder, die in 2008 begon nadat zes jonge kinderen overleden door het drinken van giftige babymelk, is nog steeds niet voorbij. In de meeste winkels geldt nog altijd een maximum. Bij het Kruidvat mogen klanten nog maar 1 pak per persoon kopen.

Nu valt er dus op meer westerse goederen te verdienen. Een pak ultra maandverband van het Kruidvat kost op de Chinese website 4 euro. In Nederland gaat hetzelfde pak voor 1 euro over de toonbank. De verkoper heeft de foto van het maandverband zo gemaakt dat de Kruidvatwinkel op de achtergrond goed zichtbaar is. 'Chinezen willen zeker weten dat het product echt uit Nederland komt', zegt René van Weert die met zijn bedrijf China Trade Consult bedrijven adviseert over de handel met China.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Echte handelaren

Bij Sligro is de aandacht voor bepaalde Nederlandse producten ook opgevallen. 'Chinezen zijn echte handelaren. Als er iets in China in de mode is, proberen zij spullen op te kopen voor de export', zegt woordvoerder Wilco Jansen.

Op online handelsplatfora is de handel in Nederlandse bierflessen van Heineken goed zichtbaar. Zo probeert Yanling Hu via het platform Hongkong Trade Development Council een container vol bierflessen te vullen voor een vriend uit China. 'Chinezen willen het authentiek Nederlandse bier', mailt ze. Het is haar nog niet gelukt om de leverancier te vinden.

Een andere Chinese handelaar, die anoniem wil blijven, laat weten de Nederlandse groothandels af te struinen om ook zijn container vol te krijgen. 'Bij de supermarkt zijn het veel te kleine aantallen.'

De flessen bier gaan eerst naar Hongkong, aldus Van Weert. 'Daar zijn de importregels veel minder streng. Vervolgens gaan ze in vrachtwagens en vissersbootjes naar China. Het is een levendige handel.'

Het is niet duidelijk waarom Chinezen nu bier met een schroefdop willen. Van Weert heeft zijn eigen verklaring. 'Dan kunnen ze de flesjes makkelijk nog een keer gebruiken en doen ze er gewoon Chinees bier in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden