'Hollandse Vanity Fair' staakt uitgave

Journalistieke glossy Park , een half jaar oud, buigt het hoofd voor een slechte advertentiemarkt.

De journalistieke glossy PARK Magazine zou dé Nederlandse Vanity Fair worden, dé Nederlandse Rolling Stone. Een combinatie van journalistiek en entertainment, gericht op zowel mannen als vrouwen. Het leek een gewaagd concept, maar hoofdredacteur Marie Nanette Schaepman bewees eerder met het vrouwenblad JAN, ook door haar bedacht, te weten hoe een tijdschrift tot een succes te maken.


Het succes van JAN heeft Schaepman samen met mede-hoofredacteur Leon Verdonschot, afkomstig van Nieuwe Revu, niet kunnen herhalen. Nog geen jaar nadat het eerste nummer met op de cover Theo Maassen en Sophie Hilbrand is verschenen, trekken redactie en uitgevers Bloom Publishing (aandeelhouder Schaepman) en WPG Uitgevers de stekker eruit. Vandaag ligt het laatste nummer in de schappen.


'Het is eeuwig zonde', zegt Schaepman. 'PARK was zo veelbelovend.' Maar het lukte het blad niet om voldoende adverteerders te vinden. Schaepman: 'We wisten van te voren dat de advertentiemarkt moeilijk was.' In dezelfde maand dat Park werd gelanceerd, verdwenen titels als Hollands Diep en Avantgarde. Toch hadden redactie en uitgevers niet verwacht dat de advertentiemarkt nog verder zou krimpen. 'Met JAN heb ik de crisis in 2008 en 2009 meegemaakt, maar dat is niets vergeleken bij wat er nu gebeurt.'


Als zelfbenoemd kwaliteitstitel richtte het blad zich op adverteerders in het hogere segment. Dure merken, die ook terug te vinden zijn in Vogue en Elle. Het paste bij de formule van PARK, dat lange, bijna literaire verhalen combineerde met flitsende fotoreportages. Hiervoor werd niet geschroomd om grote namen aan te trekken als de Amerikaanse modefotograaf Bruce Webber en de Nederlandse Anton Corbijn.


Aan het concept van PARK heeft het volgens Schaepman niet gelegen. 'We zijn heel trots op wat wij hebben neergezet. De titel heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt.' Mede doordat de formule bij het eerste nummer (goed voor een oplage van 45 duizend) nog niet optimaal was, ging de verkoop daarna omlaag. Hoeveel, wil Schaepman niet zeggen. Zelf spreekt ze van 'een dip. Maar we zaten nu juist weer in de lift.'


Van een doorstart is voorlopig geen sprake. Gesprekken met verschillende uitgeverijen hebben vooralsnog niets opgeleverd.


Het nieuwe nummer van Park, de journalistieke glossy, ligt vandaag in de winkels. Het is meteen de laatste. Na vijf edities stoppen uitgevers Blooming en WPG met het blad.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden