Hollandse tuin voor even Noors fjord

Compagnie Dakar repeteert Ibsens Vrouw van de zee. Het stuk gaat vrijdag in première op het Noord-Hollandse dansen theaterfestival De Karavaan....

De oude tuin met hoge bomen en grasperk ademt een vredige sfeer. In de voorstelling, die vrijdag op het Noord-Hollandse dans-en theaterfestival De Karavaan in première gaat, wil regisseuse Victoria Meirik die harmonie niet benadrukken. Integendeel. 'Ibsens stuk speelt in een fjordenlandschap dat, anders dan veel mensen denken, niet weids is maar juist besloten.'De hoge muren moeten de benauwende omgeving markeren van de 'vrouw van de zee'Ellida. Ze is met de brave dokter Wangel getrouwd, maar hunkert naar vrijheid en droomt van de zeeman die ze ooit haar hart schonk.

Meirik, Noorse van geboorte, heeft het stuk bewerkt. Ze bracht het stuk van drie uur terug tot één uur en drie kwartier. 'Ik heb er een Noors liedje in verwerkt, wat zorgt voor een bepaalde vervreemding. Ook hangen we de Noorse vlag op. Daarmee creëren we afstand tot het stuk dat niet puur naturalistisch maar ook symmersevoorstellingen wordt uitgebreid. Kleene en Meirik, die doorgaans betrokken zijn bij kleine zaal-producties, genieten ervan een keer per jaar 'groot te werken', en voor volle 'zalen'. Hun ervaring is dat het festival De Karavaan een trouw publiek heeft.

Kleene: 'De Karavaan zoekt die plekken op waar door het jaar heen weinig of geen toneel is. Zo bereiken we echt een ander publiek, dat onbevangen komt kijken en heel direct reageert.'

Ook het productieproces van zo'n locatieproject is anders: er wordt intensiever gediscussieerd over het stuk. 'De concentratie is groter, omdat we van huis zijn, er is weinig afleiding, meer ontspannenheid. De hele dag trekken we met elkaar op, en dat werkt erg bindend voor het collectief.'

Voor het eerst heeft Compagnie Dakar projectsubsidie gekregen van het Fonds voor de Podiumkunsten. Voor de volgende zomerproductie moet opnieuw geld worden gezocht. Maar dan heeft Kleene alweer een tournee door Duitsland achter de rug met zijn eigen 'Dakar-trilogie', die hij met Hans Man in 't Veld maakte, en is Meirik terug uit Noorwegen waar ze op uitnodiging Iwanov van Tsjechov gaat regisseren. bolistisch is. Typerend voor Ibsen.'

Ibsen in de openlucht, dat is volgens Guido Kleene, acteur en artistiek leider van Compagnie Dakar nog niet vaak vertoond. 'We houden ervan om klassiek toneel naar ons toe te trekken, en de locatie sterk te laten meespelen. De eerst keer, in 2001, was dat De Meeuw van Tsjechov in de duinen bij Bergen aan Zee. Daarna hebben we Horváth gedaan, Kasimir en Karoline, in Hippolytushoef.'

Compagnie Dakar – de naam is ontleend aan de Senegalese geboortestad van Kleene – heeft een kleine vaste kern, die voor de zo-

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden