Hollandse 'Spotify' lokt luisteraar met afspeellijsten van Armin, Ilse en Linda

Talpa en MediaMarkt beginnen muziekstreamingdienst Juke

Met lijstjes waarop bezoekers de favoriete muziek kunnen beluisteren van dj Armin van Buuren, zangeres Ilse de Lange en het tijdschrift Linda gaat de muziekstreamingdienst Juke de strijd aan met het oppermachtige Spotify. De dienst is opgezet door Talpa en de winkelketen MediaMarkt. Juke biedt voor 9,99 euro per maand onbeperkt toegang tot een catalogus van ruim 50 miljoen liedjes. 

John de Mol Beeld anp

Experts hebben er een hard hoofd in of Juke gebruikers kan weglokken van marktleider Spotify en concurrenten als Apple Music, Google Play en Deezer.

‘Als industrie juichen we de uitbreiding van het aanbod toe’, zegt Paul Solleveld van de NVPI, de koepel van platenmaatschappijen in Nederland. ‘De speellijsten van Nederlandse artiesten kunnen een toegevoegde waarde hebben voor consumenten.’ Solleveld vraagt zich wel af hoeveel gebruikers van bijvoorbeeld Spotify de moeite willen nemen om over te stappen naar een nieuwe service, waar ze hun eigen afspeellijsten en radiovoorkeuren opnieuw zullen moeten instellen.

‘Wij zien genoeg ruimte voor een sterke nummer twee in de markt. Via Talpa Radio hebben we jarenlange ervaring opgedaan, waardoor we goed weten wat Nederlandse luisteraars willen', zegt directeur Patrick Goldsteen van Juke. ‘We focussen ons primair op de ‘’streaming virgins’’, zoals we dit noemen: muziekliefhebbers die de stap naar digitaal streamen nog niet gemaakt hebben.'

Geen gratis versie

De samenwerking tussen het mediabedrijf van John de Mol (Utopia, The Voice) en MediaMarkt werd vorig jaar aangekondigd, maar Juke bestaat al sinds 2006. De muziekstreamingdienst werd opgezet door de Duitse winkelketen, toen die merkte dat de consument steeds meer koos voor digitale muziek in plaats van fysieke cd’s. In datzelfde jaar begon Spotify met zijn onbeperkte ‘muziekbuffet’, waarbij gebruikers kunnen kiezen tussen een gratis versie met advertenties of een betaald abonnement zonder reclame. Spotify heeft in Nederland 3,1 miljoen betalende gebruikers en 3 miljoen gratis accounts.

Juke ontbeert een gratis versie van zijn dienst, terwijl Spotify die wel aanbiedt. Die gratis dienst is cruciaal geweest voor het wereldwijde succes van het Zweedse bedrijf. Juke geeft via zijn app voor smartphones en tablets niet-betalende gebruikers wel toegang tot zijn volledige muziekcatalogus, maar die kunnen dan alleen fragmenten van 30 seconden beluisteren. 

De website en de app van Juke (afgeleid van ‘jukebox’) bieden verder snel en gemakkelijk toegang tot de internetkanalen van veel Nederlandse radiozenders. In de 49 winkels van MediaMarkt werft Juke klanten voor de betaalde service, de radiozenders van Talpa kunnen reclame maken voor de streamingdienst, aldus Goldsteen.

Groeiende concurrentie

Solleveld ziet de internationale concurrentie voor Juke alleen maar groeien. ‘Amazon timmert ook in Europa aan de weg met zijn streamingdienst en met slimme luidsprekers waarmee mensen via spraakcommando’s liedjes of artiesten kunnen uitzoeken en laten afspelen.’ 

Ook Spotify heeft volgens onbevestigde berichten zulke ‘smart speakers’ in de maak. Het bedrijf heeft voor 24 april een evenement aangekondigd: de kans is groot dat het daarop een product laat zien dat gaat concurreren met Amazons Echo, Googles Home en de HomePod van Apple. Spotify lichtte maandag een tipje van de sluier op met een advertentie voor een speaker die aan het dashboard van een auto lijkt bevestigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.