Hollandse robot-pr in Hannover

De digitale wereld plus klassieke productie: dat is 'Industrie 4.0'. En Nederland is er klaar voor. Die boodschap, is de opdracht uit Den Haag, moet aan Duitse beslissers worden overgebracht.

HANNOVER - Een normaal mens zou er krankjorum van worden, maar Fanuc M 410 iC 185 draait er zijn hand niet voor om. Onverstoorbaar stapelt hij (zij?) de grote dozen Einlesene Weine aus Baden-Württemberg keurig op elkaar. Als de gele robot klaar is, zet hij alles weer terug, waarna Fanuc weer opnieuw begint. Steeds weer.


Fascinerend beeld uit een van de hallen van de Messe van Hannover, waar robots meer en meer de macht hebben overgenomen. Industrie 4.0, luidt het thema van de grootste industriële beurs ter wereld. De cijfers staan voor de vierde industriële revolutie, daar waar de digitale wereld samengaat met de klassieke industrie en productie.


Nederland is dit jaar partnerland. En zelfs de in Duitsland zo geliefde Frau Antje mag anno 2014 geen mens meer zijn van vlees en bloed. Een robot met staartjes en een kanten mutsje overhandigde maandagochtend tijdens de opening een tulp aan de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Ze speelde het spel aardig mee, ze schudde de mechanische Antje als dank wat onhandig de hand.


Merkel en de Nederlandse premier Mark Rutte maakten maandag een gezamenlijk rondje over de beursvloer. Ze bleven langdurig stilstaan bij Nederlandse stands, waar Nederland zich profileert met de slogan 'Global challenges, smart solutions' (mondiale uitdagingen, slimme oplossingen). Rutte mag zijn toespraakjes in Hannover keurig in het Duits houden, de voertaal in de wereld van de vierde industriële revolutie is en blijft Engels.


Pais en vree

Dat Nederland weer partnerland is in Hannover is voor het eerst sinds 1990. Vorig jaar was de eer vergund aan Rusland. Tijdens de rondgang destijds van Merkel en Vladimir Poetin sprongen drie Femen-dames met ontbloot bovenlichaam voor de camera's: 'Fuck dictators'.


Merkel uitte een jaar terug in Hannover ook kritische woorden aan Poetins adres, maar tussen Nederland en Duitsland is een jaar later alles pais en vree. Het regende maandag complimenten over en weer. De verhoudingen zijn opperbest. Merkel prees de innovatieve Nederlandse kwaliteiten, die goed passen binnen de ambachtelijke, industriele Duitse producten. 'Nederland is een perfect partnerland.'


Rutte: 'Duitsers en Nederlanders herkennen en erkennen elkaars kwaliteiten ten volle en onze economieën zijn heel nauw verweven. Er zijn slechts twee landen ter wereld - de Verenigde Staten en Canada - die meer zaken doen met elkaar dan wij.'


Duitsland is voor Nederland het belangrijkste exportland, vorig jaar groeide de export weer met 4 procent. Voor Duitsland is Nederland, na het ook qua inwonertal veel grotere Frankrijk, het tweede exportland. De totale handelsomzet bedroeg in 2013 meer dan 160 miljard euro.


Nederland en Duitsland vullen elkaar goed aan, vindt Rutte. 'Het is zeker waar dat de spreekwoordelijke Duitse gründlichkeit en focus op kwaliteit in alle onderdelen van het proces, goed samengaan met de Nederlandse hang naar flexibiliteit en creativiteit.'


Toch blijft er voor Nederland veel te wensen over. Volgens een recent 'imago-onderzoek' van de Nederlandse ambassade is in Duitsland nog te weinig bekend dat Nederland meer biedt dan tulpen, kaas en tomaten.


Dat typisch Duitse producten als BMW's voor vele tientallen procenten uit in Nederland gefabriceerde onderdelen kunnen bestaan, made in Germany maar met een flinke dosis 'Holland', nauwelijks een Duitser die het weet.


Nederland moet zich in Duitsland veel sterker manifesteren als een land waar innovatie hoog in het vaandel staat, luidt de opdracht vanuit Den Haag. Die boodschap moet bij de Duitse beslissers meer onder de aandacht worden gebracht, zegt de Nederlandse ambassadeur in Berlijn, Monique van Daalen.


Toeleveranciers

Ook volgens een maandag gepubliceerd rapport van ING profiteren Nederlandse toeleveranciers te weinig van het Duitse economische succes. De meeste toeleveranciers zijn nog in Duitsland zelf te vinden, in de nabije omgeving, rund um die Kirche met andere woorden. Ook worden er steeds meer onderdelen in Oost-Europa besteld.


Als Nederlanders hier een voet tussen de deur willen krijgen, 'moeten ze dus veel meer investeren in een betere handelsrelatie', zo luidt de conclusie. Zeker in het zuiden van Duitsland liggen tal van uitdagingen voor Nederlandse bedrijven, aldus de bank.


Vijfduizend bedrijven presenteren zich deze week in Hannover. De helft is Duits, daarna komt China (500), Italië (267) en dan Nederland (230). Veel van de Nederlandse bedrijven op de beurs in de hoofdstad van Nedersaksen hebben innovatie hoog in het vaandel, al staan er op menige stand, als franje, toch nog tulpen en Nederlandse omafietsen.


Cees Mager van het Amsterdamse Triple Solar toont het revolutionaire hybride zonnepaneel, dat zowel warmte als elektriciteit levert. Naast zijn panelen staat een bijzondere, in Nederland ontwikkelde waterpomp (de 'village pump') die Afrikanen op simpele wijze van gefilterd drinkwater kan voorzien.


Verderop staan door Nederlanders en Duitsers ontwikkelde zogenoemde 'AgroBots', robots die op slimme wijze bijvoorbeeld suikerbieten kunnen oogsten. De vier 'smart cities' Groningen, Assen, Oldenburg en Bremen presenteren hun grensoverschrijdende samenwerkingsverband, dat onder meer moet leiden tot een slimmer energie- en mobiliteitsbeleid.


Tesla

Veel bekijks bij de Duitse Messegangers trekt ook de Tesla. De vuurrode elektrische wagen staat er onder de noemer 'Brabant, Europe's Heart of Smart Solutions'. Dat klinkt fraai, maar is ook enigszins misleidend. De 130 duizend euro kostende bolide bestaat louter uit in de VS gemaakte onderdelen en wordt voor de Europese markt slechts in Tilburg in elkaar gezet.


Nee, dan Stella. Ongeveer 20 meter verder, in dezelfde hal 3, staat het futuristische zonnevoertuig waarmee studenten van de TU Eindhoven vorig jaar de World Solar Challenge in Australië wonnen. Het is 'de eerste energie-positieve' auto, met een actieradius van liefst 600 kilometer.


Er is aan boord plaats voor vier personen plus bagage. De jongens van het Solar Team Eindhoven noemen Stella met een knipoog 'de eerste familieauto op zonne-energie'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden