Hollandse jongens gedragen zich als complete gekken

Zürich, 11 april 1916.

Beeld anp

Er worden voorbereidingen getroffen voor een 'Voltaire-vereniging' en een internationale tentoonstelling. De opbrengst van de soirees zal ten goede komen aan een uit te geven bloemlezing. H. is tegen 'organisering'; daar hebben we genoeg van. Ik ben het helemaal met hem eens. Je moet van een gril geen kunststroming maken.

Vlak voor twaalven arriveert een heel gezelschap Hollandse jongens. Ze hebben banjo's en mandolines meegebracht en ze gedragen zich als complete gekken.

Een van hun kliek wordt de 'olie in zijn knie' genoemd. Deze meneer Olie-in-zijn-knie speelt de hoofdrol: hij klimt gedrapeerd het podium op en laat excentrieke bewegingen zien, waarbij hij in allerlei vreemde bochten draait, buigingen maakt en zijn knieën laat knikken.

Een ander, lang, blond ('de brave kerel die wat rechts uit z'n ogen kijkt'), noemt me aan één stuk door 'meneer de directeur' en vraagt permissie om een beetje te mogen dansen. Dus dansen ze en zetten ten slotte de hele zaak op zijn kop.

Zelfs de oude Jan, met zijn goedverzorgde baard en grijze haren, onze waardige vader van grillroom en herberg, begint gardedanspassen uit te voeren. De tingeltangelkermis breidt zich tot op straat uit.

Hugo Ball (1886-1927), dichter en medeoprichter van de kunstenaarsbeweging dada. Uit: De vlucht uit de tijd. Uit het Duits vertaald door Hans Driessen. Uitgeverij Vantilt; 2016.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.