Holland Herald: business class onder vliegtuigglossy's

De mooi opgemaakte, doorbladerenswaardige tijddoder van de KLM viert zijn 50-jarig bestaan met een feestnummer.

De cover van Holland Herald

Een vak apart, zou je kunnen zeggen, is het maken van een inflight magazine. Een wat? Een tijdschrift dat zich bevindt in het netje aan de vliegtuigstoel voor u, dichter bij uw knieën dan u lief is en altijd in goed gezelschap van een kotszakje en een geplastificeerde kaart met veiligheidsinstructies.

De mooi opgemaakte, doorbladerenswaardige tijddoder van KLM heet Holland Herald. Zo'n naam doet vermoeden dat we te maken hebben met de business class onder de vliegtuigglossy's, die doorgaans bestemmingen, etenswaar en luxeartikelen aan boord promoten. Deze maand bestaat het inderdaad wat chiquere, Engelstalige Holland Herald vijftig jaar en is er als traktatie een jubileumnummer.

Daarin doet Ken Wilkie, de man die 27 jaar hoofdredacteur was, uit de doeken hoe het begon met het visitekaartje van KLM. Aanvankelijk had het blad de focus liggen op het leven in Nederland, maar alleen maar verhalen schrijven over Nederland bleek op den duur wat te beperkt.

Rem Koolhaas en Willem de Kooning

Tegenwoordig wil Holland Herald een tijdschrift met 'internationale allure' zijn, zoals dat heet, en gaat het dus over 'de wereld' en mensen die zich wereldburger noemen. Het thuisland van KLM bleef in beeld door interviews met internationale beroemdheden als Rem Koolhaas en Willem de Kooning.

Het was de in Schotland geboren Wilkie die in de jaren tachtig topfotografen als Ed van der Elsken en Eddy Posthuma de Boer strikte om voor Holland Herald aan de slag te gaan. In die tijd leverde ook Kees van Kooten een maandelijkse bijdrage.

Verhalen over kunst en cultuur hebben altijd de overhand gehad. Het huzarenstukje van de feesteditie gaat dan ook over een schilder annex cosmopoliet: Piet Mondriaan. Verder schotelt Holland Herald onder meer een interview met een Nederlandse galeriehoudster in New York voor, 'insider guides' over Cali, Singapore en Calgary en een clichématig weetje met betrekking tot Nederlandse vrouwen: ze delen graag de rekening na een avond dineren. Achterin liggen dan toch de 'blue pages', waar plaats is voor KLM-nieuwtjes, informatie over de vloot en huisregels.

Wie dit leest? Potentieel elke ziel onder de 2,3 miljoen passagiers die KLM maandelijks vervoert. En allemaal worden ze in het voorwoord van trotse KLM-baas Peter Elbers aangemoedigd het blad te beschouwen als souvenir, dat een andere eindbestemming verdient dan het netje aan die verdomde stoel voor u. 'I wish you a pleasant flight!'

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden