Holland Festival?

Het bestuur van het Holland Festival is boos opgestapt, bezoekers lieten het eerder al afweten. Is het niet eens tijd om te stoppen?...

Jowi Schmitz, studeerde af op het Holland Festival: 'Die vraag wordt al sinds eind jaren vijftig gesteld. Het festival was bedoeld als cultuurgeschenk aan de Nederlander en als visitekaartje van de wederopbouw. Sinds die basis er niet meer is, staat het bestaansrecht ter discussie. Zelf vind ik absoluut niet dat het moet stoppen. Het Holland Festival is hét podium voor internationaal toneel. In 2002 komt het niet meer goed, door Van der Ploeg, maar als ze heel snel zijn en komen met veel geld en een goed programma, wordt het in 2003 beter.'

Constant Meijers, hoofdredacteur Theatermaker: 'Het moet blijven, maar niet zoals Van Hove deed. Een goed regisseur maakt nog geen goed programmeur. Hij laat zijn eigen regie er in première gaan. Doe dat maar in het seizoen! Het moet exclusief bestaan uit spraakmakende buitenlandse producties. Nederland heeft zoveel toneelgroepen, die kun je het hele seizoen al zien. Maar over internationale belangwekkende groepen kun je alleen maar lezen. Zo'n formule zou te veel kosten . Dat klopt als die groepen uit Japan en de VS komen, maar niet als je ze uit Europa haalt.'

Van Hoves voorganger Jan van Vlijmen: 'Ik heb het de laatste jaren niet gevolgd, dus onthoud ik me van een oordeel over de inhoud. Maar voor mij, en ik vermoed ook voor Van Hove, was het een ontzettende worsteling iets toe te voegen aan het enorme aanbod dat het hele seizoen al te zien was. Dan is het de vraag of dat met veel geld beter lukt. Je moet met een kaarsje zoeken naar goede groepen in het buitenland.

Toch zou het interessant zijn theatermakers te confronteren met wat het buitenland doet. Want zij beweren altijd dat de beste theatermakers uit Nederland komen. Wil Ivo van Hove in de discussie met de overheid iets bereiken, dan zou hij een gefingeerd programma moeten opstellen met een budget van tien miljoen. '

Arthur Sonnen, theaterprogrammeur en directeur van het Theaterfestival: 'Nee. De infrastructuur, de internationale faam, de mogelijkheden, die moet je niet bij het grofvuil zetten. Een paar jaar geleden is er een wending geweest; van muziek met toneel en dans werd het theater met muziek. Internationaal toneel is het enige waarvan in Nederland weinig is, dus die wending was juist. Maar niet het goedkoopst. Het ministerie vond het een goed idee, en had dus met meer geld moeten komen. In plaats daarvan moet het festival er altijd onder de deur kruipen. Dat is van de dolle.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden