HOLLAND FESTIVAL ?
Volgens de critici gaat het slechter dan ooit met het Holland Festival. Volgens het publiek ook, want nog nooit verliepen de voorstellingen zo geruisloos en kwamen er zo weinig mensen kijken....
De Holland Festival-folder: 'Het Holland Festival is het jaarlijks terugkerende trendsettend, innoverend en avontuurlijk hoogtepunt van het culturele seizoen in Nederland. Sinds de oprichting in 1947 streeft het Holland Festival naar het presenteren van actuele en vernieuwende topprestaties in de podiumkunsten, muziek(theater), toneel, dans - zowel in de meer klassieke zin als experimenteel.
In die formule passen zowel producties als makers die hun kwaliteit hebben bewezen en naam hebben gemaakt, als gedurfde en onbekende kunstuitingen van jonge en (nog) onbekende theatermakers.'
Het Parool van 16 juni 1994: 'Erger dan het gebrek aan vernieuwing is in mijn ogen het gebrek aan variatie en avontuur in de toneelprogrammering.'
John Seip van het Rotterdams festival voor straattheater op 17-19 augustus: 'Succes is de grootste bedreiging voor een festival. Succes maakt dat men niet meer wil vernieuwen. Voor je het weet ben je ingeslapen en komen de mensen niet meer kijken, omdat ze het vorig jaar ook al hebben gezien. Wij in Rotterdam kunnen er nog steeds lekker aan werken, al zitten er in het bestuur wel mensen die het liefst hun eigen ding blijven doen. Dat is jammer, want we zitten al jaren bij de toptien van evenementen in Rotterdam en dat willen we graag zo houden.'
De Volkskrant van 1 juli 1995: 'Het lijkt niet ongepast erop te wijzen dat een van de mooiste premières van dit festival Liederen van moedeloosheid en verdriet heette.'
Wim Claessen, directeur van Bosse Nova, organisator van onder meer het theaterfestival Boulevard in Den Bosch: 'Tussen 15 mei en 15 september is Nederland bedekt door een lappendeken van zomer- en theaterfestivals. Daarbij kun je met een passer een cirkel trekken met een straal van 75 kilometer. Tot daar reikt de belangstelling. Als je die festivals allemaal bij elkaar optelt, heb je in feite het Holland Festival. Misschien moet het festival van die naam dat maar accepteren, want er zijn echt niet zo heel veel grote internationale festivals. Eh. . . Edinburgh en Avignon schieten me te binnen. Als een reiziger ergens een stad binnenkomt waar een festival gaande is, en hij merkt er niets van, is er iets niet in orde. Een stad moet bruisen, moet geluid maken van wat aan de hand is. Is dat niet het geval, dan doe je als organsiatie iets niets goed.'
NRC Handelsblad 28 juni 1997: 'Het Holland Festival zal onder leiding van Ivo van Hove anders worden, wellicht meer een festival, minder een samenraapsel. Dat is nodig, want nu is het Holland Festival sleets.'
Ivo van Hove in de Volkskrant van 27 juni 2001: 'Het Holland Festival kan alleen maar bestaan bij de gratie van overheidssubsidies. Sponsors willen niet de basis vormen, zij zijn iets extra's. Dat vind ik ook een goede zaak. Het cultureel maatschappelijk belang van theater is tenslotte groot. Of er opnieuw voldoende subsidie voor het Holland Festival komt weet ik nog niet.'
Wim Claessen vervolgt: 'Een festival samenstellen is iets anders dan een aantal theatervoorstellingen programmeren. Je moet de elementen zo in samenhang met elkaar brengen dat het publiek daardoor getrokken wordt. Dat is niet eenvoudig, want de afgelopen twintig, dertig jaar zijn de smaak en het vrijetijdsgedrag van de mensen veranderd. Er zijn ontzaglijk veel nieuwe dingen en keuzemogelijkheden gekomen. Daarnaast is men kritischer geworden. Wie geen zin heeft, kan ook die nieuwe cd draaien of tv kijken. Hoeft ie de deur niet voor uit.'
Algemeen Dagblad van 24 juli 1998: 'Het Holland Festival 1998 leek mij bepaald geen reclame voor de reguliere voortplanting van de menselijke soort.'
Tjeerd Volbeda, vaste bezoeker van het Oerolfestival op Terschelling: 'Dat Holland Festival spreekt me totaal niet aan en dat doet het in mijn kennissenkring ook niet. Terwijl we toch tot de groep van mensen tussen de 25 en 40 jaar behoren die redelijk vaak naar het theater gaan. Mijn vriendin en ik gaan wel naar De Parade. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom het Holland Festival ons niet trekt. Het lijkt me zo officieel en sfeerloos. De doorsnee Holland Festivalganger houdt misschien niet van kamperen of een buitje regen.'
Rotterdams Dagblad, 24 juni 2000: 'De Raad voor Cultuur klaagde onlangs over weinig bijzondere of verrassende voorstellingen en een gemis aan bevlogenheid. (. . .) Volgens de Raad verwordt het Holland Festival steeds meer tot een 'optelsom van initiatieven uit de verschillende disciplines met weinig onderlinge samenhang.'