Holland Dance Festival

Hilarisch swingend 'Rooster' laat prachtig de strijd van een armoedzaaier zien.

DOOR ANNETTE EMBRECHTS

Rooster door Barak Marshall

****

17/2, Lucent Danstheater, Den Haag

-----

Screaming Object door DudaPaiva Company & Mauricio Oliveira

***

Korzo Theater, Den Haag

Had hij in eerdere voorstellingen één, twee of drie alter ego's bij zich, in de vorm van rubberen poppen, in zijn nieuwe project Screaming Object tovert danser en poppenspeler Duda Paiva (winnaar Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Stipendium 2011) een kluwen grillige maskers te voorschijn. Ze kleven als gezwellen aan zijn lichaam. Rondom zijn hoofd groeien gezichten: de vele maskers van de mens. Zijn arm steekt door een opengesperde mond, op zijn knie kronkelt een morsig mannetje, en zijn elleboog vormt het jukbeen van weer een ander mombakkes.

Bij iedere stap die Duda Paiva zet, veranderen de gezichtsuitdrukkingen van zijn dertigkoppig gedrocht: ze geeuwen, grijnzen en schreeuwen (meestal geluidloos). Soms tovert hij uit zijn broek of shirt nog een opgefrommeld exemplaar, dat zich ontpopt tot lachend maantje of huilende Janus. Dat masker bindt hij zijn danspartner Mauricio Oliveira voor, waarna Duda Paiva hem aan een lijntje uitlaat alsof één alter ego even uit wandelen gaat. Oliveira tekent voor de choreografie van Screaming Object. Die bestaat vooral uit smachtende stappen met wulps kronkelende torso's en wijd zwaaiende benen. Zo manoeuvreren beide mannen zich door een web van draden dat over het toneel is gespannen.

Maar hoe fascinerend de veelheid aan gezichten ook oogt, een spannende lijn ligt nog niet over de hele voorstelling: het blijft gissen wat het duo wil zeggen over de zelfbeelden die ieder mens bij zich draagt. De mannen lijken nog te worstelen met de juiste opbouw van hun maskeradeduet.

Op het grote toneel weet de Israëlische choreograaf Barak Marshall - die veel werkt in Amerika - exact welk verhaal hij wil vertellen met zijn hilarisch swingende groepsstuk Rooster, over een bescheiden, verlegen, nooit klagende armoedzaaier die door iedereen opzij wordt geveegd, zijn geliefde bijna misloopt en zelfs in de hemel niet opeist wat hem toekomt.

Marshall presenteert zijn bewerking van het beroemde korte Jiddische verhaal Bontsha the Silent (Y.L. Peretz) als een knappe eenmansstrijd in een kleurig kippenhok. Twaalf dansers beelden met wisselende formaties tableaus uit die prima leesbaar zijn zonder illustratief te worden. Eén danser vertelt in flarden wat hem als boksbal Bontsha overkomt. De tragiek van zijn lijdzaamheid zit verscholen in scènes waarin hij door de menigte met een kussen tot zijn verzetsloze slaap wordt veroordeeld.

Eenmaal wakker blijkt Bontsha een zetstuk op zijn eigen bruiloft die tevens zijn begrafenis inluidt. De treurnis krijgt een lichte, kleurige toets door de losjes rondgestrooide grapjes: kakelend komen vrouwen en mannen op met paarse veren, om hun hanengedrag af te zetten tegen uilskuiken Bontsha. Strak gezet op een medley van Klezmer-, jazz- en Dixielandmuziek vormt Rooster tot nu toe de mooiste voorstelling uit het Holland Dance Festival.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden