Holland Casino weigerde gokverslaafde niet ondanks eigen verzoeken

Een gokverslaafde man uit Leerdam sleept Holland Casino voor de rechter omdat het gokconcern zijn zorgplicht zou hebben geschonden door hem niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Ondanks twee entreeverboden is hij toch steeds weer toegelaten tot het gokpaleis in Utrecht. Daardoor heeft hij volgens eigen zeggen meer dan een miljoen euro verspeeld.

Holland Casino.Beeld anp

De 35-jarige man vindt dat Holland Casino daarom aansprakelijk is voor de materiële én immateriële schade die hij heeft geleden. Hij is zijn baan kwijtgeraakt en heeft veel sociale contacten verloren. Geld dat hij van zijn vader en vrienden leende, kan hij niet terugbetalen. Hij heeft zelfs het bedrijf van zijn vrouw vergokt.

Holland Casino betwist dat het zijn zorgplicht heeft verzaakt en weigert een schadevergoeding te betalen. De eerste getuigenverhoren in deze zaak beginnen vandaag voor de rechtbank in Utrecht.

Het is niet voor het eerst dat een gokverslaafde het casino aansprakelijk stelt voor geleden verliezen. Sinds de eeuwwisseling zijn enkele soortgelijke zaken gevoerd. Zeker twee klanten kregen nul op het rekest, maar in 2011 stelde de rechter in Utrecht een gedupeerde gedeeltelijk in het gelijk. Volgens de rechter had het casino de gokker vanaf een zeker moment definitief de deur moeten wijzen. De claim van ruim 350 duizend euro die de Utrechter indiende, werd in 2012 echter afgewezen omdat deze onvoldoende was onderbouwd.

Preventiebeleid
Holland Casino, dat sinds 1976 het monopolie geniet op het aanbieden van gokspelen, heeft de wettelijke plicht om 'onmatige deelneming zoveel mogelijk te voorkomen'. Daarvoor heeft het concern een preventiebeleid ontwikkeld dat gericht is op het herkennen van gokproblemen. Na gesprekken en bezoekbeperkende maatregelen kan uiteindelijk worden besloten tot een volledig entreeverbod voor alle veertien casino's.

De Leerdammer zegt al in 2002 vrijwillig om een entreeverbod te hebben gevraagd, omdat hij helemaal 'ontspoorde'. In 2004 werd het entreeverbod weer opgeheven, nadat de man in een gesprek had aangegeven van zijn fouten te hebben geleerd. Volgens zijn advocaat Michou Dessing heeft Holland Casino echter 'ten onrechte niet geverifieerd of het verantwoord was om hem weer te laten gokken'.

Het ging opnieuw mis en in 2006 vroeg de gokverslaafde opnieuw om een entreeverbod. In een gesprek met de supervisor operations zei hij dat hij 'helemaal kapot is, zijn leven bij Holland Casino heeft ingeleverd, veel te veel geld heeft verloren en nooit meer het casino wil bezoeken'.

Lacunes
Maar ook in de twee jaar daarna zegt hij nog vaak in het casino te hebben gegokt. Volgens zijn advocaat vertoont de administratie van Holland Casino lacunes, waardoor 'in het incidentensysteem niets staat geregistreerd'.

In 2008 werd ook het tweede entreeverbod opgeheven, nadat de man had aangegeven alleen nog maar 'voor de gezelligheid' naar het casino te gaan. Volgens advocaat Dessing werd hij 'zonder nader onderzoek' weer toegelaten. 'Het jarenlange patroon was dat Holland Casino hem ondanks entreeverboden en bezoekbeperkingen iedere keer weer toeliet om te gokken', aldus Dessing.

Hij was agressief naar medespelers, stal zelfs een keer geld aan een speeltafel en had zijn speelgedrag niet onder controle. Die signalen waren bekend bij Holland Casino, aldus zijn advocaat, maar toch liet het gokpaleis de man maar doorgokken. Ook speelde hij veelal in de high limit area, waar gratis drank wordt verstrekt, waardoor hij 'langer bleef doorspelen dan hij in nuchtere toestand zou hebben gedaan'.

Voor de rechtbank worden vrijdag zijn vrouw en neef en een vriend als getuige gehoord. Die kunnen verklaren hoe erg de gokker eraan toe was. De man nam ook vaak geld op met de bankpas van zijn vrouw. De getuigenverhoren kunnen dienen als ondersteuning van de claim dat het casino onrechtmatig heeft gehandeld.

Holland Casino wil niet reageren op de zaak, omdat deze onder de rechter is. In het algemeen wil de woordvoerder wel zeggen dat entreeverboden, ook die voor onbepaalde tijd, kunnen worden opgeheven in overleg met de klant. Vorig jaar legde het bedrijf bijna 4.000 entreeverboden op, waarvan 3.831 op verzoek van de klant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden