Hoger tarief creëert helderheid

'UPC Nederland gaat per 1 juli 2003 de tarieven voor kabeltelevisie in een aantal gemeenten aanpassen. UPC zet hiermee een eerste stap op weg naar een geleidelijke harmonisatie van haar tarieven voor het standaardpakket radio/televisie....

'Deze stap markeert de laatste fase van een complete renovatie van UPC Nederland. De renovatie was nodig om de elf samengevoegde bedrijven, vijftien administratieve systemen en 180 lokale netwerken van UPC in Nederland om te bouwen tot een moderne organisatie. In de afgelopen drie jaar zijn vele netwerken, IT-systemen, call centers en managementstructuren vernieuwd om klanten een volwaardig kabeltelevisieproduct en bijbehorende diensten aan te kunnen bieden. Een helder en transparant tarief, dat in relatie staat tot de onderliggende kostenstructuur, past binnen het kader van deze omvangrijke renovatie.

'Harmonisatie naar een hoger tarief van 12,50 euro per maand creëert helderheid en is noodzakelijk voor UPC om een efficiënte, betrouwbare exploitatie en hoge kwaliteit voor de klant mogelijk te maken. Bovendien is dit tarief nodig om een gezonde bedrijfsvoering op langere termijn te waarborgen. Nederland heeft op dit moment een van de laagste tarieven voor kabeltelevisie in Europa. Ook na de tariefaanpassing zal dit het geval blijven.

'Barry Wilson, algemeen directeur van UPC Nederland, legt uit waarom de tariefaanpassing nodig is: UPC hanteert nu vele verschillende tarieven. Dat is historisch zo gegroeid. We hebben vele gemeentelijke kabelbedrijven en -bedrijfjes overgenomen die ieder hun eigen tarief hanteerden en eigen afspraken hadden. Deze bedrijven zijn inmiddels compleet gerenoveerd tot één geïntegreerd bedrijf. UPC heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan een harmonisatie van technische standaarden, systemen en klantenservice.

Daar hoort ook één uniform tarief bij: Dit schept duidelijkheid voor onze klanten en programma-aanbieders en biedt efficiency-voordelen. Op dit moment zijn de tarieven te laag voor een efficiënte exploitatie van een modern communicatienetwerk. We vonden het niet gepast om de prijs tijdens de renovatie van ons bedrijf te verhogen. Willen we onze klanten echter een goed en modern product blijven bieden en de kwaliteit van de dienstverlening verder verbeteren, dan is een geleidelijke aanpassing van tarieven nodig. En ook na harmonisatie van de tarieven blijven we zowel in absolute als in relatieve zin tot de goedkoopste kabelbedrijven behoren. We bieden een concurrerende dienst voor een concurrerende prijs aan.'

Snapt u wel?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden