Hoge woord is eruit: Dumoulin zet in 2018 in op Giro, doet geen poging Tour te winnen

Het hoge woord is eruit: Tom Dumoulin doet dit jaar geen poging de Tour de France te winnen. De Giro is opnieuw het speerpunt van zijn seizoen. Daarmee breekt hij met de wieleropvatting dat er niets boven de Tour gaat.

Dumoulin tijdens de huldiging van de Giro d'Italia in 2017. Foto afp

Toen Joop Zoetemelk vorige maand Tom Dumoulin de Gerrit Schulte Trofee overhandigde, de prijs voor beste wielrenner van het jaar, verwoordde hij het gevoel wat bij veel sportliefhebbers leeft: 'De Tour is van een andere orde dan de Giro. Je hebt bewezen dat je er klaar voor bent.'

Maar tot een rechtstreeks duel met titelverdediger Chris Froome in Frankrijk zal het niet komen. Waarschijnlijk rijdt Dumoulin wel de Tour, maar dan in een vrije rol, niet voor het klassement. Volgende week, op de ploegenpresentatie van Sunweb in Berlijn, zal hij een toelichting geven.

Oud-renner Karsten Kroon noemt de keuze van Dumoulin teleurstellend. 'Hoe vaak moet je de Giro nog winnen? Eén keer, twee keer? Bovendien acht ik de kans groot dat Froome wordt geschorst vanwege zijn positieve dopingtest. Dan ontstaat er in de Tour een machtsvacuüm. Hoe mooi zou het zijn geweest als Tom daar was ingedoken?'

Dat Dumoulin de Giro al een keer heeft gewonnen, en dat de Nederlandse fan hem ook in het geel wil zien, heeft niet bij de overwegingen meegespeeld, zegt ploegleider Aike Visbeek. 'Ik snap dat mensen zo denken, maar vanaf het begin hebben wij heel duidelijk gezegd: we kijken waar de grootste winstkansen voor ons liggen.'

Begin november zijn Sunweb en tijdritspecialist Dumoulin om tafel gaan zitten. Ritten in beide rondes werden naast elkaar gelegd en geanalyseerd. In de Tour zijn 31 individuele kilometers opgenomen, in de Giro 44,2. 'Maar we hebben niet alleen naar de tijdritkilometers gekeken', zegt Visbeek, 'maar ook naar de profielen van de bergetappes. Alles bij elkaar opgeteld past de Giro Tom beter.'

Het verlangen van de sportman

Een eigenzinnige keuze als deze past bij Dumoulin. Hij stamt niet uit een traditioneel wielermilieu, waar de Tour als heilig wordt ervaren. In 2016 koos hij ook al voor de Olympische tijdrit in plaats van een klassement rijden in een grote ronde. 'Het maakt Tom echt niet uit wat mensen vinden', weet bondscoach Thorwald Veneberg. 'Dit is puur een sporttechnische afweging geweest, al hoop ik wel dat hij de Tour nu laat schieten. Anders vraag ik me af of hij fris genoeg is om in september in Oostenrijk zijn regenboogtrui op de tijdrit te verdedigen.'

Voor veel renners geldt de Tour als een stressvol evenement, Dumoulin vormt daar geen uitzondering op. Het is vaak dringen geblazen, omdat elke ploeg voorin het peloton wil zitten. 'Dat wringen ligt Tom helemaal niet', zegt oud-Tourwinnaar Jan Janssen.

Janssen is net terug van een rondje op de fiets als hij verneemt dat Dumoulin de Giro als hoofddoel heeft uitgekozen. 'Ik snap hem wel. Er is ook een kasseienrit in de Tour opgenomen. Is ook niet zijn ding. De Giro is toch wat kalmer. Die jongen is gewoon gek van Italië.'

Janssen had vorige week zijn oude collega André Darrigade uit Frankrijk aan de lijn. Die zei hem: 'Er zit een heel vies klimmetje in de slotweek, Col de Portret in de Pyreneeën. Dat loopt zo steil omhoog dat het lijkt alsof je tegen een muur aanloopt. Dat is werk voor echte klimmers. Dumoulin gaat daar ten onder.'

Tom Dumoulin tijdens het WK 2017. Foto Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

De eis van commercie

Als de Tour de Champions League is, dan is de Giro de Europa League: mooi evenement, maar altijd in de schaduw van de grote broer. Dat de Tour een grotere reputatie als wielerronde heeft, komt vooral door het tijdstip waarop deze wordt verreden: middenin de zomer. Bij gebrek aan ander nieuws, barst het in Frankrijk in juli van de media.

Die enorme media-aandacht is interessant voor sponsoren. Op een relatief goedkope en simpele manier kunnen ze hun naamsbekendheid vergroten. Een van de redenen voor Sunweb om in het wielrennen te stappen is dat de Touroperator in Duitsland wil groeien. Ook daar is de belangstelling voor de Tour groot.

Toch hebben commerciële motieven geen rol gespeeld bij de keuze van Dumoulin om de Giro als hoofddoel te bestempelen, zegt ploegleider Visbeek. 'De sponsor overlegt mee. We weten waar hun belangen liggen, maar uiteindelijk kiezen we wat het beste is voor de ploeg. Wat het beste is voor de ploeg, is ook het beste voor de sponsor.'

Voor Tourorganisator was ASO een affiche Froome-Dumoulin eveneens interessant geweest. De afgelopen drie jaar lukte het niemand de hegemonie van de kopman van Sky te doorbreken. 'Maar als de ASO Tom echt zo graag erbij had gehad, dan hadden ze het parcours aantrekkelijker moeten maken voor hem', vindt Visbeek. 'Wellicht hadden we dan een andere beslissing gemaakt.'

De keuze van Dumoulin had volgende week in Berlijn de grote cliffhanger moeten zijn bij de teampresentatie. Dat plannetje is nu in het water gevallen, misschien ook omdat Dumoulin al weken geleden verklaarde dat hij zijn keuze al had gemaakt. Nu werd zijn besluit wereldkundig gemaakt via een trailer op social media.

'Die uitspraken waren op zich niet zo handig van Tom', zegt communicatiemanager Peter Reef van Sunweb: 'Aan de andere kant: hij is niet gaan draaien, maar heeft eerlijk antwoord gegeven op een vraag. Dat siert hem als persoon.'

Meer over